Koniec kina – multimedia i zmiana technologiczna

Anne Friedberg

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kalifornijski w Irvine (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Friedberg zauważa, że pod koniec XX w. zaciera się różnica między takimi mediami jak kino, telewizja i komputery. Zmianę tę przypisuje się ekspansji technologii cyfrowych. Friedberg zastanawia się, w jaki sposób dokonuje się ta zmiana. Analizuje niektóre wynalazki technologiczne lat 70. i 80. (odtwarzacz wideo, pilot zdalnego sterowania, telewizja kablowa), które radykalnie zmieniły odbiór filmów i telewizji. Monitor komputerowy (plus technologie cyfrowe, mysz, klawiatura, ekran sensoryczny, joystick) zaczyna odgrywać coraz większą rolę, podobnie jak mały ekran (plus interaktywne formy wideo). Filmy mają różne wersje: na wideo, na dyskach komputerowych, na płytach CD lub DVD, w bazach danych, na serwerach on-line. Wszystkie te urządzenia rzucają wyzwanie powszechnie przyjętym definicjom czasu, historii i pamięci. Stara formuła McLuhana medium jest przekazem jest stopniowo zastępowana nową: jeśli medium jest przekazem, to przekazem jest sieć. W konsekwencji zarówno historia, jak i teoria filmu będą musiały zostać sformułowane na nowo.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Anne Friedberg The End of Cinema: Multimedia and Technological Change z antologii Reinventing Film Studies, red. Christine Gledhill, Linda Williams, Edward Arnold Limited, London 2000. © 2000 by Edward Arnold Limited – Bloomsbury.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

technologie cyfrowe, zmiana technologiczna, medium, przekaz

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Friedberg, A. (2001) „Koniec kina – multimedia i zmiana technologiczna”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 42–54. doi: 10.36744/kf.4090.

Autorzy

Anne Friedberg 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kalifornijski w Irvine Stany Zjednoczone

Profesor University of California w Irvine. Zajmuje się historią i teorią filmu oraz mediów, teorią wizualności, modernizmem, postmodernizmem i feminizmem. Autorka Window Shopping: Cinema and the Postmodern (1993). Przygotowuje pracę The Virtual Window: A Cultural History of Windows and Screens.



Statystyki

Abstract views: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Anne Friedberg

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.