Pod presją, ale w glorii. Gena Rowlands w filmach Johna Cassavetesa
Abstrakt
Paja analizuje styl aktorski Geny Rowlands, który powstał w ścisłej współpracy z Johnem Cassavetesem, mężem aktorki i reżyserem wielu filmów, w których zagrała. Cassavetes tworzył swoje filmy we współpracy z grupą przyjaciół i rodziną. Filmy kręcone były w ich domach, a sposób, w jaki aktorzy i aktorki nosili ubrania, fryzury, w jaki się poruszali i gestykulowali wynikał z ich naturalnych predyspozycji i upodobań. Aktorski wizerunek Rowlands powtarza się w kolejnych filmach. Grała kobiety zmagające się z trudnymi okresami życia, żony i matki nadwrażliwe, zmęczone, kapryśne, bezkompromisowe i uwikłane w zobowiązania, dążące do odzyskania wolności osobistej, a także kobiety spragnione miłości, ale mające trudności w komunikacji z otoczeniem. Ich los wyraża sytuacja opisana przez jedną z bohaterek: Nie mam prawdziwych problemów, jestem po prostu samotna. Cassavetes umieścił bohaterki w centrum świata przedstawionego, ich przeżycia psychiczne nadawały dynamikę wydarzeniom i wyznaczały znaczenia.
Słowa kluczowe:
Gena Rowlands, John Cassavetes, aktorkaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Izabela Pajakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Studentka V roku filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Izabela Paja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.