Vivien Leigh. Życie w zwierciadle sztuki

Marek Palka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Palka przekonuje, że życie Vivien Leigh było ściśle splecione ze sztuką, a jej problemy psychiczne, depresja maniakalna, na którą cierpiała, oraz skomplikowane życie uczuciowe wpłynęły na jej kreacje teatralne i filmowe. Role, które grała, miały również wpływ na jej życie pozaartystyczne. Jej role w filmowych i teatralnych wersjach Tramwaju zwanego pożądaniem i Rzymskiej wiośnie pani Stone Tennessee’ego Williamsa czy w sztuce La Contessie, opartej na powieści Druona, są analizowane przez Palkę, który maluje kliniczny obraz jej choroby i łączy go z metodami aktorskimi Lee Strasberga czy Stanisławskiego.



Słowa kluczowe:

Vivien Leigh, aktorka, choroba

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Palka, M. (2002) „Vivien Leigh. Życie w zwierciadle sztuki”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 54–68. doi: 10.36744/kf.4026.

Autorzy

Marek Palka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmo­znawstwa UJ. Pracuje w Bibliotece Śląskiej w Katowicach.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Marek Palka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.