Aktor jako ikona – bogini seksu i idealny kochanek. Rzecz o Mae West i Rudolfie Valentino

Patrycja Bieszk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Bieszk bada fenomen gwiazdorstwa i przedstawia sylwetki Rudolpha Valentino i Mae West z punktu widzenia kulturowych ról płciowych narzucanych przez hollywoodzki przemysł filmowy w latach 20. i 30. ubiegłego wieku. Byli popularnymi aktorami i oboje wyznaczali standardy aktorskie, co Bieszk wyjaśnia w szerszym kontekście, analizując ich role filmowe, życie prywatne, odbiór krytyczny i reakcje publiczności na tle ówczesnej obyczajowości i klimatu Hollywood. Jej analiza pomaga nam zrozumieć, dlaczego Valentino, który pielęgnował swój wizerunek „latynoskiego kochanka”, oraz prowokacyjna, bezceremonialna i szorstka West zdobyli miliony wielbicieli i fascynują do dziś.



Słowa kluczowe:

Mae West, Rudolf Valentino, system gwiazd

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Bieszk, P. (2002) „Aktor jako ikona – bogini seksu i idealny kochanek. Rzecz o Mae West i Rudolfie Valentino”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 26–53. doi: 10.36744/kf.4023.

Autorzy

Patrycja Bieszk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filologii angielskiej i filmoznawstwa UJ, obecnie na drugim roku studiów dokto­ranckich na kulturoznawstwie/filmoznawstwie UJ. Zajmuje się tematyką sub­kulturową oraz gender w kinie.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Patrycja Bieszk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.