Zawierzyć wyobraźni. Obraz dzieciństwa w filmach „Moje życie psa” Lasse Halströma i „Filmowych czasach” Fridrika Thóra Fridrikssona

Jadwiga Roskowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka uznaje, że obydwu reżyserom udała się rzadka rzecz – ukazanie wspomnień z dzieciństwa i wiarygodne opisanie małych bohaterów, którzy pozostając dziećmi, dystansują się jednocześnie do przeżywanych doświadczeń, stając się w pewnym sensie medium zbliżonym do postawy reżysera-opowiadacza, rozwijającego przed widzami realistyczną opowieść o dzieciństwie. Ukazany w filmach proces dojrzewania obfituje w ważne dla procesu socjalizacji wydarzenia. Autorka zauważa m.in., że znaczące dla procesu socjalizacji są dwa opozycyjne wobec siebie środki przekazu: tradycyjnie ustnie przekazywane sagi oraz nowe media – kino, telewizja i radio.



Słowa kluczowe:

Fridrik Thór Fridriksson, Lasse Hallström, dzieciństwo

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Roskowska, J. (2002) „Zawierzyć wyobraźni. Obraz dzieciństwa w filmach „Moje życie psa” Lasse Halströma i «Filmowych czasach» Fridrika Thóra Fridrikssona”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 225–232. doi: 10.36744/kf.3885.

Autorzy

Jadwiga Roskowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka w In­stytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się kinem szwedzkim i duńskim. Pracuje nad mono­grafią Larsa Von Triera.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Jadwiga Roskowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora