Wyspa w czasie

Andreas Wadensjö

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szwedzki Instytut Filmowy (Polska)

Abstrakt

Jednym z ciekawych sposobów badania istoty filmu, a tym samym naszej percepcji filmu i naszego odbioru rzeczywistości, jest zakwestionowanie samych podstaw medium, jego absolutnie najważniejszego założenia, jakim jest oczywiście ruch. Autor poddaje analizie trzy bardzo różne filmy: Pasażerkę (1961) Andrzeja Munka, La jetée (1963) Chrisa Markera oraz Paris qui dort (1924) René Claira. Pokazuje, jak różne znaczenia może mieć zatrzymanie w filmie. Szczególnie w dwóch pierwszych przypadkach mamy do czynienia z bardzo ciekawym powiązaniem bezruchu i ruchu z pamięcią.



Słowa kluczowe:

ruch, Andrzej Munk, Chris Marker, René Clair

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Wadensjö, A. (2002) „Wyspa w czasie”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 173–180. doi: 10.36744/kf.3872.

Autorzy

Andreas Wadensjö 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szwedzki Instytut Filmowy Polska

Pracownik Szwedz­kiego Instytutu Filmowego w Sztokholmie, stu­diował slawistykę i literaturoznawstwo na UJ w Krakowie i na Uniwersytecie w Sztokholmie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Andreas Wadensjö

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.