Wyspa w czasie
Abstrakt
Jednym z ciekawych sposobów badania istoty filmu, a tym samym naszej percepcji filmu i naszego odbioru rzeczywistości, jest zakwestionowanie samych podstaw medium, jego absolutnie najważniejszego założenia, jakim jest oczywiście ruch. Autor poddaje analizie trzy bardzo różne filmy: Pasażerkę (1961) Andrzeja Munka, La jetée (1963) Chrisa Markera oraz Paris qui dort (1924) René Claira. Pokazuje, jak różne znaczenia może mieć zatrzymanie w filmie. Szczególnie w dwóch pierwszych przypadkach mamy do czynienia z bardzo ciekawym powiązaniem bezruchu i ruchu z pamięcią.
Słowa kluczowe:
ruch, Andrzej Munk, Chris Marker, René ClairBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andreas Wadensjökwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szwedzki Instytut Filmowy Polska
Pracownik Szwedzkiego Instytutu Filmowego w Sztokholmie, studiował slawistykę i literaturoznawstwo na UJ w Krakowie i na Uniwersytecie w Sztokholmie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Andreas Wadensjö

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.