Przestarzała historia. Pamięć i tożsamość narodowa w filmie „Juha” Aki Kaurismäkiego
Abstrakt
Autor koncentruje się na zjawisku pamięci, zwłaszcza pamięci zbiorowej, oraz jej związku z tożsamością narodową. Do jej opisu Sundholm wykorzystuje Freudowskie pojęcie „zagęszczenia”, tj. nakładania się na siebie w formie jednego zagęszczonego obrazu pokładów treści psychicznych odległych od siebie czasowo i tematycznie. Zdaniem Sundholma pamięć działa w sposób analogiczny, tj. zawsze stanowi strukturę łączącą elementy współczesne z minionymi. Sztuki wizualne, w tym film, są szczególnie odpowiednie do ukazania tego zjawiska. Stwarzają bowiem możliwości prezentacji zagęszczonych obrazów będących wprost odzwierciedleniem pracy pamięci zbiorowej. Analizowanym przykładem jest film Juha Aki Kaurismäkiego. Jest to ekranizacja klasycznej fińskiej powieści, wielokrotnie już wcześniej adaptowanej (film, opera) i posiadającej silną narodową wymowę, z tym że wymowa ta, ze względu na przemiany historyczne, jest obecnie w dużym stopniu nieaktualna. Istotą przedsięwzięcia Kaurismäkiego jest opowiedzenie tej samej historii w taki sposób, żeby ocalić zarówno jej treść, jak i aktualność – jego celem jest pamięć. Sundholm analizuje zagęszczenie obrazu Kaurismäkiego na dwóch splatających się płaszczyznach, formalnej (użytych technik) i materialnej (treści filmu), starając się za każdym razem ukazać znaczenie i zasięg analizowanych rozwiązań artystycznych.
Słowa kluczowe:
Aki Kaurismäki, tożsamość narodowa, pamięć zbiorowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
John Sundholmkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Karlstadt Szwecja
Wykładowca filmoznawstwa, na Wydziale Kultury i Komunikacji na Uniwersytecie w Karlstadt, w Szwecji. Autor m.in. Populärt berdttande och offentlighet - sujet, excess, den sociala detektiven och den privata familjen (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 John Sundholm

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.