„Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej jako pierwszy etap polskiego kina ideologicznego
Marta Wróbel
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Ostatni etap z 1948 roku w reżyserii Wandy Jakubowskiej to pierwszy polski powojenny film próbujący rozliczyć się z rzeczywistością obozu koncentracyjnego i potwornością faszyzmu w ogóle. Nazywany relikwią narodową i celuloidowym requiem miał być nie tylko zapisem pamięci, ale też przestrogą na przyszłość. Autorka stara się spojrzeć na film Jakubowskiej z perspektywy współczesnego odbioru. Przywołując więc ówczesne reakcje na dzieło – głównie recenzje i listy czytelników – proponuje dialog widza ’48 i widza żyjącego dzisiaj. Z jednej strony mamy okazję prześledzić niegdysiejszy zachwyt nad prawdziwością obrazu, a z drugiej pretensje do reżyserki za zbytnie uproszczenie i złagodzenie wizji obozu. Obserwujemy również zarzuty krytyków wobec błędów konstrukcyjnych filmu przy jednoczesnym uznaniu dla jego ideologicznej wymowy. Sama Wróbel definiuje strukturę filmu przez przejście od paradokumentaryzmu do tendencyjnego patosu i propagandowości Ostatniego etapu. Patrzy na film obiektywnie i odrzuca wszelkie narosłe wokół niego mity.
Słowa kluczowe:
Wanda Jakubowska, ideologia, II wojna światowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marta Wróbelkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Doktorantka w Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Marta Wróbel

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.