Filmikowanie w twórczości Mirona Białoszewskiego

Izabela Tomczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Polska)

Abstrakt

Tekst poświęcony jest mało znanej działalności Mirona Białoszewskiego, określonej mianem „filmikowania”. Są to krótkie formy filmowe, powstające na przełomie lat 60. i 70., którym nadano wspólny tytuł Sny pięciu osób. Tekst jest próbą scharakteryzowania tych filmowych eksperymentów oraz umiejscowienia ich w twórczości autora Pamiętnika z Powstania Warszawskiego. Tomczyk stara się udowodnić, iż mimo że podstawą artystycznego warsztatu Białoszewskiego (zarówno teatru, jak i tekstu) jest słowo, doskonale odnajduje się on również w opowiadaniu o rzeczywistości przez obraz. Co więcej, te dwie tak zdawałoby się odmienne formy ekspresji mają wspólne korzenie – potrzebę dotarcia do źródła sztuki. „Filmikowanie” traktowane jako zabawa stało się inną formą zapisywania życia, które samo w sobie było dla Białoszewskiego zabawą. „Filmiki”, będąc zabawą, nie przestają jednak być sztuką. To w pełni świadome działanie artystów-indywidualistów. Według Tomczyk formą tej sztuki jest konwencja kina niemego i oniryczność. Swoje dociekania autorka oparła, w dużej mierze, na rozmowach ze współautorami Snu pięciu osób – Romanem Klewinem i Adrianną Buraczewską.



Słowa kluczowe:

Miron Białoszewski, filmikowanie, eksperyment filmowy

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-12-31

Cited By / Share

Tomczyk, I. (2003) „Filmikowanie w twórczości Mirona Białoszewskiego”, Kwartalnik Filmowy, (44), s. 176–194. doi: 10.36744/kf.3742.

Autorzy

Izabela Tomczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Polska

Absolwentka Filologii Pol­skiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wy­szyńskiego w Warszawie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Izabela Tomczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.