Filmikowanie w twórczości Mirona Białoszewskiego
Abstrakt
Tekst poświęcony jest mało znanej działalności Mirona Białoszewskiego, określonej mianem „filmikowania”. Są to krótkie formy filmowe, powstające na przełomie lat 60. i 70., którym nadano wspólny tytuł Sny pięciu osób. Tekst jest próbą scharakteryzowania tych filmowych eksperymentów oraz umiejscowienia ich w twórczości autora Pamiętnika z Powstania Warszawskiego. Tomczyk stara się udowodnić, iż mimo że podstawą artystycznego warsztatu Białoszewskiego (zarówno teatru, jak i tekstu) jest słowo, doskonale odnajduje się on również w opowiadaniu o rzeczywistości przez obraz. Co więcej, te dwie tak zdawałoby się odmienne formy ekspresji mają wspólne korzenie – potrzebę dotarcia do źródła sztuki. „Filmikowanie” traktowane jako zabawa stało się inną formą zapisywania życia, które samo w sobie było dla Białoszewskiego zabawą. „Filmiki”, będąc zabawą, nie przestają jednak być sztuką. To w pełni świadome działanie artystów-indywidualistów. Według Tomczyk formą tej sztuki jest konwencja kina niemego i oniryczność. Swoje dociekania autorka oparła, w dużej mierze, na rozmowach ze współautorami Snu pięciu osób – Romanem Klewinem i Adrianną Buraczewską.
Słowa kluczowe:
Miron Białoszewski, filmikowanie, eksperyment filmowyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Izabela Tomczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Polska
Absolwentka Filologii Polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Izabela Tomczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Izabela Tomczyk, „Była to jakaś odnowa dla każdego z nas”. Z Adrianną Buraczewską i Romanem Klewinem rozmawia Izabela Tomczyk , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie