„Bóg w supermarkecie”. Krzysztofa Siwczyka poezja medialna
Abstrakt
Autor porusza zagadnienie wpływu rozwoju techniki i nowych form przekazywania informacji na sztukę, a konkretnie na literaturę. Nowy typ literatury jaki powstaje w wyniku tego oddziaływania ze względu na zawartość tematyczną oraz rozwiązania warsztatowe Otto nazywa literaturą medialną i jako przykład podaje poezje twórcy młodego pokolenia Krzysztof Siwczyka. Otto analizuje medialność jego twórczości przejawiającą się na kilku płaszczyznach dzieła. W każdym tomie poezji Siwczyka autor odnajduje inne przejawy medialności np. wplatanie w tekst nazw produktów codziennego użytku w takiej formie jakby były ofertą sprzedaży, wizualizacja środków poetyckich, wplatanie w tekst nazw nośników audiowizualnych, stylizacja języka poetyckiego na język mediów, wykorzystanie sformułowań z codziennych newsów, filmów, programów TV, wykorzystanie technik filmowego obrazowania i narracji, scenariuszowe techniki zapisu. Za Siwczykiem Otto stawia pytanie o miejsce Boga w rzeczywistości, w której wszystko jest na sprzedaż. Bóg jawi się w niej według Otto jako symbol tajemnicy, wartość ponadczasowa, która jest antidotum na bolączki skomercjalizowanego świata. Bóg Siwczyka stoi na półce obok reklamowanych przedmiotów, jest produktem codziennego użytku, ale według autora choć panuje takie przekonanie to Siwczyk pokazuje wszechobecność Boga w każdym aspekcie i chwili naszego życia.
Słowa kluczowe:
Krzysztof Siwczyk, literatura medialna, BógBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Wojciech Ottokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Doktorant na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu w Poznaniu, w Zakładzie Filmu i Telewizji.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Wojciech Otto

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.