Współczesny bohater romantyczny w „Zmorach” Wojciecha Marczewskiego
Abstrakt
Autorka wpisuje Zmory Wojciecha Marczewskiego w nurt kina, którego wyznacznikiem była pewna magiczność, wizyjność, plastyczność, a nawet barokowość w odróżnieniu od kina moralnego niepokoju lat 70., które cechowała doraźność problematyki i niejednokrotnie publicystyczny sposób przedstawiania. Pieńkowska stwierdza, że kostium i rekwizyty służyły w Zmorach charakterystyce współczesności i jej problemów. Autorka analizuje poszczególne szczeble inicjacji głównego bohatera (dziecięcą naiwną wiarę w duchy, czary i czarownice, doświadczenie śmierci, fascynację erotyką, odkrycie relatywności świata, konfrontację ideałów z rzeczywistością, zainteresowania polityczne, początek przyjmowania ról społecznych i w końcu pojawienie się problemów religijnych i światopoglądowych. Pieńkowska nazywa jego osobowość romantyczną czyli rozpiętą między boskością a nicością: boskością ze względu na natchnione, a w perspektywie bluźniercze relacje z Bogiem, do których doprowadzić może jego postępujący kryzys wiary, a nicością z powodu wątpienia i szaleńczego zawierzenia poezji, sztuce i miłości. Bohater idzie drogą romantyczną, bo utwierdza w sobie przekonanie o mocy indywidualności.
Słowa kluczowe:
Wojciech Marczewski, romantyzm, magiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Beata Pieńkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Doktorantka Wydziału Polonistyki UW. Zajmuje się tematyką romantyczną w polskim kinie. Współredaktorka strony internetowej poświęconej literaturze, filmowi i mediom www.studies.edu.pl.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Beata Pieńkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.