Poetyka nieciągłości i otwartości w filmach Davida Lyncha
Abstrakt
Tekst stanowi omówienie zagadnienia nieciągłości i spójności w poetyce tego reżysera, ze szczególnym uwzględnieniem systemu narracji. Nie jest próbą krytycznej interpretacji, lecz analizą kolejnych poziomów narracji, wychodząc od prezentowanej historii, przez dyskurs filmowy, aż do gry z widzem. Autorka stara się pokazać wielofunkcyjność prezentowanych elementów, które w dziełach Lyncha, w zależności od przyjętego paradygmatu, przybierają nawet kontrastowe znaczenia. Intencją autorki jest pokazanie, że mimo zawiłości, niespójności i wielokrotnego zakodowania narracji filmy te należy postrzegać jako wysoce zorganizowaną i przemyślaną całość.
Słowa kluczowe:
David Lynch, narracja, narratologiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Kinga Jelińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka warszawskiego wydziału Wiedzy o Kulturze, specjalizacja: Antropologia Filmu i Audiowizualności. Obecnie mieszka w Amsterdamie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Kinga Jelińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Kinga Jelińska, Kultura i doświadczenie audiowizualne , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie