Poetyka nieciągłości i otwartości w filmach Davida Lyncha

Kinga Jelińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tekst stanowi omówienie zagadnienia nieciągłości i spójności w poetyce tego reżysera, ze szczególnym uwzględnieniem systemu narracji. Nie jest próbą krytycznej interpretacji, lecz analizą kolejnych poziomów narracji, wychodząc od prezentowanej historii, przez dyskurs filmowy, aż do gry z widzem. Autorka stara się pokazać wielofunkcyjność prezentowanych elementów, które w dziełach Lyncha, w zależności od przyjętego paradygmatu, przybierają nawet kontrastowe znaczenia. Intencją autorki jest pokazanie, że mimo zawiłości, niespójności i wielokrotnego zakodowania narracji filmy te należy postrzegać jako wysoce zorganizowaną i przemyślaną całość.



Słowa kluczowe:

David Lynch, narracja, narratologia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-06-30

Cited By / Share

Jelińska, K. (2004) „Poetyka nieciągłości i otwartości w filmach Davida Lyncha”, Kwartalnik Filmowy, (46), s. 109–125. doi: 10.36744/kf.3644.

Autorzy

Kinga Jelińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka warszawskiego wydziału Wiedzy o Kulturze, specjalizacja: Antropologia Filmu i Audiowizualności. Obecnie mieszka w Amster­damie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Kinga Jelińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.