Stosowny i malowniczy. O ogrodach i krajobrazie w kilku filmowych adaptacjach powieści Jane Austen
Abstrakt
Tekst jest poświęcony obecności i antropologicznym znaczeniom ogrodów i krajobrazu w filmach według pięciu powieści Jane Austin: Pride and Prejudice, Sense and Sensibility, Emma, Persuasion i Mansfield Park. W powieściach Austen ogrody i krajobraz są nieustannie obecne, choć opisy ich, podobnie jak opisy domów, są raczej lakoniczne. Pozornie zepchnięte do funkcji oczywistej scenerii, odgrywają istotną rolę – tła i symbolicznego kontekstu dla fabuły. Mają więc one przede wszystkim wymiar antropologiczny. W artykule podkreślono znaczenia ogrodu jako ogrodu miłości, dla budowanie cielesności bohaterów, miejsca wyzwolenia z konwenansów, miejsca zajęć i rozrywek oraz jako narzędzia oceny moralnej bohaterów.
Słowa kluczowe:
Jane Austin, ogród, krajobraz, adaptacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anna Oleńskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Historyk sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UW. Pracuje w Instytucie Sztuki, gdzie zajmuje się inwentaryzowaniem zabytków wschodnich powiatów Polski i na Białorusi. Interesuje się kulturą dworów magnackich oraz dawną sztuką ogrodową, pisze pracę doktorską na temat percepcji natury w ogrodach barokowych.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Anna Oleńska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.