Pokrewieństwo smutku i ostentacji: „2046”

Emilia Olechnowicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Film 2046 Wonga Kar-waia, tworzy nadmiar obrazów, wątków, planów czasowych. Ten utkany z nadmiaru film, tchnie jednak pustką. Natłok wystylizowanych obrazów przywołuje świat pełen melancholii. Miejsca i postaci, a także plany czasowe: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, powiązane są dwuznacznymi i niejasnymi relacjami. Filmowy świat jest domeną pozoru. Wszyscy bohaterowie filmu, niezdolni do prawdziwego życia, prawdziwych uczuć, skazani są na ich udawanie. Wszystkie filmowe zdarzenia wydają się dziwnie nierzeczywiste. Ten świat jest podobny do pięknego i dusznego snu. Choć sam siebie objaśnia i interpretuje, pozostaje nieodgadniony. Jego lektura pozostawia wrażenie równoczesnego niedosytu i przesytu. 2046 olśniewa i przytłacza widza. Filmowe obrazy, wyrafinowane i przesycone znużeniem, zaświadczają bliskiemu pokrewieństwu smutku i ostentacji. W 2046 puste światy: przeszły, teraźniejszy i przyszły ożywia smutek miłości. Bohaterowie filmu, niezdolni ani do spełnienia swoich pragnień, ani do ich poniechania, przeżywają wciąż na nowo przeszłe wydarzenia. Więź łącząca ich z rzeczywistością jest niezwykle krucha. Teraźniejszość, w której działają i przyszłość, o której marzą jest tylko projekcją ich tęsknot. Władzę nad bohaterami filmu sprawuje przeszłość. Plany czasowe 2046 należałoby precyzyjnie określić jako: przeszłość przeszłości, teraźniejszość przeszłości i przyszłość przeszłości.



Słowa kluczowe:

Wong Kar-wai, melancholia, czas

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-09-30

Cited By / Share

Olechnowicz, E. (2005) „Pokrewieństwo smutku i ostentacji: «2046»”, Kwartalnik Filmowy, (51), s. 219–229. doi: 10.36744/kf.3553.

Autorzy

Emilia Olechnowicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filmoznawstwa i historii sztuki na UJ. Przygotowuje doktorat poświęcony związkom alegorii i mody.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Emilia Olechnowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.