Bollywood. Indyjskie kino komercyjne
Abstrakt
Komercyjne produkcje indyjskie często określa się mianem „masala movies”, co w pełni określa ich charakter. Podobnie bowiem jak tradycyjna mieszanka indyjskich przypraw, zawierają one elementy charakterystyczne dla wielu gatunków filmowych. Jednocześnie jednak kino bollywoodzkie jest kinem bardzo specyficznym i wykształciło wiele cech właściwych tylko jego poetyce filmowej. Autorka próbuje odnaleźć i zdefiniować cechy popularnego kina indyjskiego. Opisuje w skrócie jego historię, rozwój typowych dlań elementów poetyki filmowej, a także polityczny aspekt – kino Bollywoodu narzuca bowiem kulturę i język północnych Indii innym regionom, a te z kolei bronią się przeciwstawiając mu własne produkcje. Szurlej analizuje funkcję typowych dla tego elementów - autonomicznych sekwencji muzycznych czy powtarzających się motywów odzwierciedlających charakterystyczne kody kulturowe tej części świata.
Słowa kluczowe:
masala movies, Bollywood, kino indyjskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tatiana Szurlejkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka indianistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, studentka V roku filmoznawstwa UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Tatiana Szurlej

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.