Ciało i płeć w filmach sztuk walki na przykładzie „Śmiertelnego pojedynku” Ching Siu-tunga
Abstrakt
Zdaniem autora jednym z najciekawszych hongkońskich reżyserów, zajmujących kobiecą odmianą kina wuxia (jak Chińczycy zwykli nazywać szeroko pojętą kinematografię wschodnich sztuk walki) jest Ching Siu-tung, wzięty choreograf, czerpiący na planie filmowym z tradycji klasycznej szkoły opery pekińskiej, a także odważny reżyser, nieustannie zadający swym widzom pytania o znaczenie płci w świecie sztuk walki oraz o podstawy społecznych ról płciowych w patriarchalnym społeczeństwie chińskim. Kowalski przedstawia twórczą biografię Ching Siu-tunga oraz warunki historyczno społeczne, które miały wpływ na wybierane przez niego tematy, przybliża także historię hongkońskiej sztuki filmowej, omawiając m.in. tamtejszy system studyjny i Nową Falę. Autor analizując Śmiertelny pojedynek, który jego zdaniem daleko posunął eksperymenty z możliwościami ludzkiego ciała, stwierdza, że wprawdzie debiutanckie dzieło Ching Siu-tunga nie jest pozycją przełomową, to jednak w interesujący sposób zapowiada późniejsze zainteresowania reżysera, które rozwinięte zostały w kolejnych produkcjach, ze szczególnym uwzględnieniem trylogii Swordsman.
Słowa kluczowe:
Ching Siu-tung, wuxia, sztuki walkiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Grzegorz P. Kowalskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. Miłośnik horroru i kina sztuk walki. Realizuje teledyski, filmy animowane.
Statystyki
Abstract views: 38PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Grzegorz P. Kowalski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.