Ciało i płeć w filmach sztuk walki na przykładzie „Śmiertelnego pojedynku” Ching Siu-tunga

Grzegorz P. Kowalski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Zdaniem autora jednym z najciekawszych hongkońskich reżyserów, zajmujących kobiecą odmianą kina wuxia (jak Chińczycy zwykli nazywać szeroko pojętą kinematografię wschodnich sztuk walki) jest Ching Siu-tung, wzięty choreograf, czerpiący na planie filmowym z tradycji klasycznej szkoły opery pekińskiej, a także odważny reżyser, nieustannie zadający swym widzom pytania o znaczenie płci w świecie sztuk walki oraz o podstawy społecznych ról płciowych w patriarchalnym społeczeństwie chińskim. Kowalski przedstawia twórczą biografię Ching Siu-tunga oraz warunki historyczno społeczne, które miały wpływ na wybierane przez niego tematy, przybliża także historię hongkońskiej sztuki filmowej, omawiając m.in. tamtejszy system studyjny i Nową Falę. Autor analizując Śmiertelny pojedynek, który jego zdaniem daleko posunął eksperymenty z możliwościami ludzkiego ciała, stwierdza, że wprawdzie debiutanckie dzieło Ching Siu-tunga nie jest pozycją przełomową, to jednak w interesujący sposób zapowiada późniejsze zainteresowania reżysera, które rozwinięte zostały w kolejnych produkcjach, ze szczególnym uwzględnieniem trylogii Swordsman.



Słowa kluczowe:

Ching Siu-tung, wuxia, sztuki walki

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-09-30

Cited By / Share

Kowalski, G. P. (2005) „Ciało i płeć w filmach sztuk walki na przykładzie «Śmiertelnego pojedynku» Ching Siu-tunga”, Kwartalnik Filmowy, (51), s. 49–68. doi: 10.36744/kf.3541.

Autorzy

Grzegorz P. Kowalski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. Miłoś­nik horroru i kina sztuk walki. Realizuje teledy­ski, filmy animowane.



Statystyki

Abstract views: 38
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Grzegorz P. Kowalski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.