Męskość w kinie brytyjskim
Abstrakt
Złożone i wciąż zmieniające się przedstawienie męskości w kinie brytyjskim najlepiej chyba może być zrozumiane przez analizę najważniejszych typów kulturowych: bohatera, everymana, głupca, łotrzyka, buntownika, człowieka złamanego. Owe typy kulturowe są kluczowe dla reprezentacji gender w kinie popularnym, jako że są natychmiast rozpoznawalne i zawierają w sobie całą gamę istotnych postaw i wartości. Stanowią nakładające się na siebie, konkurujące ze sobą konstrukcje walczące o hegemonię, o status takiej wersji męskości, która jest najbardziej pożądana i najszerzej akceptowana. W kulturze brytyjskiej hegemoniczną wersję długo stanowił ideał brytyjskich klas rządzących: doskonały dżentelmen. A jednak w połowie II wojny światowej nastąpił zwrot i ideał ten zakwestionowany został przez inne kulturowe typy, szczególnie przez postać everymana. Przegląd ten, z konieczności mocno zawężony, obejmuje najważniejsze i najpopularniejsze filmy od 1943 do współczesności. Autor śledzi losy owych typów, ich wzloty i upadki, w zależności od tego, czy w danym momencie były w stanie ucieleśnić obowiązujące powszechnie postawy, a więc też w zależności od szerokich przemian społeczno-kulturowych.
Słowa kluczowe:
studia nad męskością, kino brytyjskie, gender, męskośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrew Spicerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of the West of England Wielka Brytania
Wykłada historię kultury w Bristol School of Art, Media and Design, University of the West of England. Opublikował m.in.: Typical Men: The Representation of Masculinity in Popular British Cinema (1. B. Tauris 2001), Film Noir (Longman, 2002). Autor monografii Sydney a Boxa wydanej w serii British Film Makers. Obecnie przygotowuje zbiór esejów na temat europejskiego filmu noir.
Statystyki
Abstract views: 36PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Andrew Spicer

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.