Cienka niebieska linia. Brytyjscy gliniarze na dużym i małym ekranie

Susan Sydney-Smith

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire (Wielka Brytania)

Abstrakt

Podczas gdy wiele form gatunkowych ma służyć jako wehikuł eksportu tożsamości narodowej, celem przedstawień policji jest ukazanie narodu samemu narodowi. Tekst ten początkowo analizuje symbiotyczną relację pomiędzy tymi celami, skupiając się na postaci posterunkowego George’a Dixona pojawiającego się w filmie wytwórni Ealing The Blue Lamp (1950). Zamordowany przez młodego przestępcę, cudownie pojawia się 5 lat później, by stac się bohaterem pierwszego telewizyjnego serialu policyjnego – Dixon of Dock Green (1955-1976) – który na dobre wrył się w wyobraźnię brytyjskich widzów. Jednakże przeniesienie z filmu do telewizji nie było tak proste, jak mogłoby się wydawać, a zaważyły na tym skomplikowane relacje pomiędzy dużym a małym ekranem. W rezultacie, choć kino zapoczątkowało gatunek policyjny, kinowych filmów policyjnych jest stosunkowo niewiele. Wręcz przeciwnie rzecz ma się z telewizją, w której pojawia się ogromna różnorodność produkcji tego gatunku.



Słowa kluczowe:

policjant, gliniarz, telewizja brytyjska

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-12-31

Cited By / Share

Sydney-Smith, S. (2005) „Cienka niebieska linia. Brytyjscy gliniarze na dużym i małym ekranie”, Kwartalnik Filmowy, (52), s. 142–152. doi: 10.36744/kf.3530.

Autorzy

Susan Sydney-Smith 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania

Wykładowca na University of Central Lancashire. Interesuje się m.in rozwojem seriali telewizyjnych. Autorka Beyond Dixon of Dock Green: early British po­lice series, (LB. Tauris, London, 2002). Współredaktorka Relocating Britishness (Manchester, University Press, 2004). Przygotowuje książkę The Great British Copshow (publikacja w 2008).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Susan Sydney-Smith

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.