Fragment – fetysz – fotografia
Marianna Michałowska
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
W tekście rozważana jest teza, iż pokrewieństwa filmu i fotografii nie należy szukać w linearnym porządku technologicznego rozwoju medium, lecz w sposobie pamięciowego przywoływania obrazów. Inspirację artykułu stanowią m.in. teksty Victora Burgina (The Remembered Film) oraz Rolanda Barthes’a (Wychodząc z kina). Zgodnie z nimi film zaczyna być traktowany nie jako spójna ciągłość narracji, lecz jako „obrazy w sekwencjach”. Dokonuje się specyficzne uwięzienie przez obraz, zaś widz zaczyna postrzegać scenę zarejestrowaną przez fotograficzne lub filmowe medium tak, jakby stanowiła część jego własnego doświadczenia. Autorka analizuje filmowe i fotograficzne realizacje z nurtu found footage (charakteryzującego się przetwarzaniem materiału filmowego). Przywołuje obrazy filmowe Billa Morissona, Lewisa Klahra oraz fotografie m.in. Friedl Kubelki i Andrzeja P. Batora. Kontrapunkt dla realizacji audiowizualnych stanowi powieść Williama Gibsona Rozpoznanie wzorca (2003), której fabuła toczy się wokół rozsianego po sieci materiału filmowego. Pozbawione narracyjnej linearności pliki wideo stają się dla odbiorców podstawą poszukiwań własnej tożsamości. Przykłady pozwalają sformułować konkluzję, iż w kulturze współczesnej fotografia i film przestają stanowić jedynie element specyficznej praktyki artystycznej, zaś zawłaszczone przez prywatną ludzką pamięć służą do wyrażania indywidualnych doświadczeń.
Słowa kluczowe:
fotografia, fetysz, Victor Burgin, Roland Barthes, pamięćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marianna Michałowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest absolwentką UAM oraz Studium Fotografii Profesjonalnej ASP w Poznaniu. W tekstach krytycznych zajmuje się problematyką medialną. Publikuje w czasopismach i magazynach artystycznych takich jak: „Sztuka i Filozofia”, „Kultura Współczesna”, „Gazeta Malarzy i Poetów”, „Opcje”, „Format”, „Arteon”. Autorka książki Niepewność przedstawienia (Rabid 2004).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Marianna Michałowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.