Krytyczne uwagi na temat antropologii wizualnej

Barbara Keifenheim

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Europejski Uniwersytet Viadrina (Niemcy)

Abstrakt

Autorka próbuje trzeźwo i krytycznie spojrzeć na współczesną antropologię wizualną – jako dziedzinę osobną i jako subdziedzinę antropologii powszechnej. Oczywiście docenia jej szczególne możliwości związane z narzędziami audiowizualnej rejestracji (dokumentacje filmowe pozbawione są ograniczeń dokumentacji pisanych), ale zarzuca jej uporczywe trzymanie się tematów dziś już archaicznych, unikanie wyzwań bardziej współczesnych. Problem stanowi też kwestia relacji filmujący-filmowany – antropologia wizualna nadal opiera się na równie uprzywilejowanym i patrzącym z dystansu ekspercie-obserwatorze, którego fizyczna obecność gwarantuje autentyczność przekazywanej treści. Według Keifenheim antropologia wizualna nie współdziała z antropologią powszechną i nie reaguje na potrzebę nowej perspektywy badawczej. Jeśli nauka antropologiczna ma odpowiadać wymaganiom naszych czasów, musi wziąć pod uwagę takie zjawiska jak deterytorializacja kultury, zdecentralizowane społeczności, sieci policentryczne, translokacja i transnarodowość etc. Jednakże kwestie te są prawie nieobecne w antropologii wizualnej. Autorka nie tylko stara się zarysować braki owej nauki, ale też wskazać ich konsekwencje. Ostatecznie jednak Keifenheim stara się bronić omawianej dziedziny i wylicza jej zalety, które, przy odpowiednim, bardziej postępowym podejściu, mogą być wykorzystane dla wielowymiarowych badań w dzisiejszym, coraz bardziej zmedializowanym świecie.



Słowa kluczowe:

antropologia wizualna, antropologia, krytyka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-09-30

Cited By / Share

Keifenheim, B. (2006) „Krytyczne uwagi na temat antropologii wizualnej”, Kwartalnik Filmowy, (54-55), s. 177–189. doi: 10.36744/kf.3469.

Autorzy

Barbara Keifenheim 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Europejski Uniwersytet Viadrina Niemcy

Profesor na Eu­ropean University Viadrina we Frankfurcie nad Odrą, gdzie wykłada Antropologię Wizualną. Reżyserka, autorka kilkunastu filmów dokumen­talnych. Zajmuje się także antropologią zmysłów i antropologią sztuki. Wykładała również na Sor­bonie w Paryżu i Uniwersytecie Yunnan w Kun­ming (Chiny).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Barbara Keifenheim

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.