Krytyczne uwagi na temat antropologii wizualnej
Abstrakt
Autorka próbuje trzeźwo i krytycznie spojrzeć na współczesną antropologię wizualną – jako dziedzinę osobną i jako subdziedzinę antropologii powszechnej. Oczywiście docenia jej szczególne możliwości związane z narzędziami audiowizualnej rejestracji (dokumentacje filmowe pozbawione są ograniczeń dokumentacji pisanych), ale zarzuca jej uporczywe trzymanie się tematów dziś już archaicznych, unikanie wyzwań bardziej współczesnych. Problem stanowi też kwestia relacji filmujący-filmowany – antropologia wizualna nadal opiera się na równie uprzywilejowanym i patrzącym z dystansu ekspercie-obserwatorze, którego fizyczna obecność gwarantuje autentyczność przekazywanej treści. Według Keifenheim antropologia wizualna nie współdziała z antropologią powszechną i nie reaguje na potrzebę nowej perspektywy badawczej. Jeśli nauka antropologiczna ma odpowiadać wymaganiom naszych czasów, musi wziąć pod uwagę takie zjawiska jak deterytorializacja kultury, zdecentralizowane społeczności, sieci policentryczne, translokacja i transnarodowość etc. Jednakże kwestie te są prawie nieobecne w antropologii wizualnej. Autorka nie tylko stara się zarysować braki owej nauki, ale też wskazać ich konsekwencje. Ostatecznie jednak Keifenheim stara się bronić omawianej dziedziny i wylicza jej zalety, które, przy odpowiednim, bardziej postępowym podejściu, mogą być wykorzystane dla wielowymiarowych badań w dzisiejszym, coraz bardziej zmedializowanym świecie.
Słowa kluczowe:
antropologia wizualna, antropologia, krytykaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Barbara Keifenheimkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Europejski Uniwersytet Viadrina Niemcy
Profesor na European University Viadrina we Frankfurcie nad Odrą, gdzie wykłada Antropologię Wizualną. Reżyserka, autorka kilkunastu filmów dokumentalnych. Zajmuje się także antropologią zmysłów i antropologią sztuki. Wykładała również na Sorbonie w Paryżu i Uniwersytecie Yunnan w Kunming (Chiny).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Barbara Keifenheim

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.