Kino antropologiczne Jeana Roucha

Anna Grimshaw

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Emory’ego (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autorka wnikliwie analizuje „zjawisko”, jakim w filmie antropologicznym był Jean Rouch, jedna z niewątpliwie największych osobowości kina antropologicznego. Grimshaw skupia się przede wszystkim na kilku wybranych filmach Roucha, co pozwala jej zarówno wnikliwie je przeanalizować, jak i ukazać wewnętrzne związki między poszczególnymi filmami. Z uwagi na odwołania do intuicji oraz improwizacji nazywa Roucha a modern-day visionary, a seer. Jednak jej analiza pokazuje również, jak owe filmy są ciekawie i przemyślanie zbudowane. Zauważa między innymi, że choć konstrukcja Les Maître Fous i Jaguar oparta jest na rite de passage, to owe filmy są względem siebie skonstruowane w lustrzany sposób.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Anny Grimshaw The Ethnographer’s Eye: Ways of Seeing in Modern Anthropology, Cambridge University Press, Cambridge 2001. © 2001 by Cambridge University Press.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

Jean Rouch, kino antropologiczne, antropologia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

Grimshaw, A. (2004) „Kino antropologiczne Jeana Roucha”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 45–76. doi: 10.36744/kf.3438.

Autorzy

Anna Grimshaw 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Emory’ego Stany Zjednoczone

Profesor kultury wizualnej na Emory University (USA), poprzednio wykładowczyni antropologii wizualnej w Granada Centre for Visual Anthropology na University of Manchester. Autorka Servants of the Buddha (1992) oraz redaktorka tomu The C. L. R. James Reader (1992) i (wraz z Amandą Ravetz) Visualizing Anthropology: Experimenting with Image-Based Ethnography (2004).



Statystyki

Abstract views: 3


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Anna Grimshaw

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.