Kino transkulturowe (cz. 1)

David MacDougall

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Australijski Uniwersytet Narodowy (Australia)

Abstrakt

Tekst jest tłumaczeniem ostatniego rozdziału książki Davida MacDougalla Transcultural Cinema, zapewne jednego z najciekawszych twórców filmów etnograficznych, piszącego jednocześnie krytyczne teksty antropologiczne. MacDougall jest silnym orędownikiem autonomii wypowiedzi filmowej (wizualnej) wobec „antropologii pisanej”. Niniejszy tekst jest próbą detalicznej analizy wagi wizualności dla antropologii, a także „pożytków”, jakie może ona czerpać z wizualności. Jest też szczegółową analizą różnicy między pisanymi a obrazowymi środkami przekazu.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Davida MacDougalla Transcultural Cinema, Princeton University Press, Princeton 1998. © 1998 by Princeton University Press.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

kino transkulturowe, antropologia, wizualność

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

MacDougall, D. (2004) „Kino transkulturowe (cz. 1)”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 77–98. doi: 10.36744/kf.3435.

Autorzy

David MacDougall 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Australijski Uniwersytet Narodowy Australia

Jeden z najciekawszych twórców filmów etnograficznych (ponad 20 filmów), m.in. To Live with Herds, Lorang’s Way czy Doon School Chronicles. Jest członkiem Australian Research Council w Centre for Cross-Cultural Research na Australijskim Uniwersytecie Narodowym. Jego teoretyczne przemyślenia na temat filmu antropologicznego – czy szerzej: antropologii wizualnej – zostały zebrane w tomie Transcultural Cinema (1998).



Statystyki

Abstract views: 4


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 David MacDougall

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.