Polityka rządku a potrzeby praktyczne w kinie radzieckim lat 20.
Abstrakt
Potoczne wyobrażenie sytuacji kina radzieckiego, uparcie utrzymujące się wśród badaczy niezajmujących się bezpośrednio filmami z Rosji lat 20., zakłada, że kino to, jako „najważniejsza ze sztuk”, było hojnie subsydiowane przez porewolucyjne władze. Autorka, badając teksty źródłowe i zestawienia ekonomiczne, ujawnia prawdziwe oblicze polityki rządowej wobec przemysłu kinematograficznego. Okazuje się bowiem, że wobec braku pomocy ze strony państwa, odbudowywanie tego przemysłu polegało przede wszystkim na interesach międzynarodowych.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z antologii The Red Screen: Politics, Society, Art in Soviet Cinema, red. Anna Lawton, Routledge, London 1992. © 1992 by Routledge.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
kino radzieckie, polityka, przemysł kinematograficznyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Kristin Thompsonkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wisconsin Stany Zjednoczone
Absolwentka University of Iowa. Doktoryzowała się na University of Wisconsin w Madison, gdzie obecnie jest Honorary Fellow w Communication Arts Department. Opublikowała Eisenstein’s „Ivan the Terrible”; Exporting Entertainment: America in the World Film Market, 1907-1934; Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis; Wooster Proposes, Jeeves Disposes, or Le Mot Juste; Herr Lubitsch Goes to Hollywood; Storytelling in the New Hollywood: Understanding Classical Narrative Technique; Storytelling in Film and Television.
Statystyki
Abstract views: 4Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Kristin ThompsonAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.