Polityka rządku a potrzeby praktyczne w kinie radzieckim lat 20.

Kristin Thompson

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wisconsin (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Potoczne wyobrażenie sytuacji kina radzieckiego, uparcie utrzymujące się wśród badaczy niezajmujących się bezpośrednio filmami z Rosji lat 20., zakłada, że kino to, jako „najważniejsza ze sztuk”, było hojnie subsydiowane przez porewolucyjne władze. Autorka, badając teksty źródłowe i zestawienia ekonomiczne, ujawnia prawdziwe oblicze polityki rządowej wobec przemysłu kinematograficznego. Okazuje się bowiem, że wobec braku pomocy ze strony państwa, odbudowywanie tego przemysłu polegało przede wszystkim na interesach międzynarodowych.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z antologii The Red Screen: Politics, Society, Art in Soviet Cinema, red. Anna Lawton, Routledge, London 1992. © 1992 by Routledge.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

kino radzieckie, polityka, przemysł kinematograficzny

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Thompson, K. (2005) „Polityka rządku a potrzeby praktyczne w kinie radzieckim lat 20”., Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 27–44. doi: 10.36744/kf.3430.

Autorzy

Kristin Thompson 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wisconsin Stany Zjednoczone

Absolwentka University of Iowa. Doktoryzowała się na University of Wisconsin w Madison, gdzie obecnie jest Honorary Fellow w Communication Arts Department. Opublikowała Eisenstein’s „Ivan the Terrible”; Exporting Entertainment: America in the World Film Market, 1907-1934; Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis; Wooster Proposes, Jeeves Disposes, or Le Mot Juste; Herr Lubitsch Goes to Hollywood; Storytelling in the New Hollywood: Understanding Classical Narrative Technique; Storytelling in Film and Television.



Statystyki

Abstract views: 4


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Kristin Thompson

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.