Główne tematy w kinie Takashi Miike
Abstrakt
Powszechnie uważa się, że twórczość Takashi Miike nie wykracza poza śmiałe kino gatunków. Mes twierdzi jednak, że gatunek nie jest dla reżysera punktem wyjścia, ale raczej dojścia. Według autora Miike przekracza kino gatunkowe, przeformułowując jego konwencje albo negując je. Autor sugeruje, że twórca włącza do swych filmów ciągle te same motywy i tematy – wykorzenienia, wykluczenia, poszukiwania szczęścia w rodzinie lub w grupie, nostalgii za utraconym dzieciństwem – by pokazać pewien stały proces, przez którego fazy muszą przejść postacie; ostatnim etapem tego procesu jest zawsze erupcja przemocy.
- Tekst jest tłumaczeniem fragmentu książki Toma Mesa Agitator: The Cinema of Takashi Miike, FAB Press, Godalming 2004. © 2004 by FAB Press.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
Takashi Miike, kino gatunków, przemocBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tom Meskwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Holandia
Współzałożyciel i autor strony internetowej www.midnighteye.com poświęconej w całości współczesnemu kinu japońskiemu. Wraz z Jasperem Sharpem opublikował materiały z owej strony w książce The Midnight Eye Guide to New Japanese Film (2004). Publikował w takich czasopismach, jak „Fangoria”, „LDN”, „Impact”, „Japan Magazine”. Pracował również jako scenarzysta i reżyser filmów animowanych. Autor książek Agitator: The Cinema of Takashi Miike (2004) oraz Iron Man: The Cinema of Shinya Tsukamoto (2005).
Statystyki
Abstract views: 3Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Tom MesAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.