Autorstwo i powab romansu
Abstrakt
Vijay Mishra stara się zinterpretować twórczość dwóch auteurs bombajskiego kina klasycznego – Raja Kapoora i Guru Dutta w kontekście teorii autora filmowego, kategorii identyfikacyjnych i psychoanalitycznych. Powołując się na takich teoretykach filmu, jak Andrew Sarris, Peter Wollen, Christian Metz i Laura Mulvey, autor próbuje odkryć ukryte znaczenia u podstaw jawnej treści twórczości wspomnianych artystów. Sugeruje, że rozpoznawalny styl Kapoora polega na dość dosłownej manipulacji widzem jako voyeurem, zaś styl Guru Dutta – na samoświadomym estetyzowaniu bombajskiego romansu. W swojej analizie Mishra powołuje się na dzieła z tzw. klasycznego okresu. W przypadku Kapoora są to filmy od Aag (1948) do Jagte Raho (1956), a w kontekście Dutta takie dzieła jak Pyaasa (1957), Kaagaz Ke Phool (1959) i Sahib Bibi Aur Ghulam (1962).
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Vijaya Mishry Bollywood Cinema: Temples of Desire, Routledge, New York 2002. © 2002 by Routledge.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
Raj Kapoor, Guru Dutt, bombajskie kino klasyczne, autorstwoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Vijay Mishrakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Murdoch University Australia
Wykładowca na Murdoch University w Perth w Australii. Autor książek The Gothic Sublime (1994) i Bollywood Cinema: Temples of Desire (2002).
Statystyki
Abstract views: 4Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Vijay MishraAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.