Lata osiemdziesiąte. „Brytyjczycy szczytują”
Abstrakt
Dekada lat 80. upłynęła pod znakiem rewolucji kulturalnej i politycznej, której następstwa są nadal przemożne. W latach 1979-1990 ster rządów dzierżyła Margaret Thatcher, która narzuciła Brytyjczykom zdumiewająco brutalny reżim, a w miejsce ideałów zgody powszechnej i odpowiedzialności publicznej propagowała kulturę rywalizacji i indywidualizmu. Polityka gospodarcza, a także konserwatywna ideologia tej dekady nie pozostały bez wpływu na kinematografię. Harper w swoim eseju skupia się przede wszystkim na reprezentacji płci w filmach brytyjskich tamtego czasu, ujawnia jak wiele z nich było nie tylko peanem na cześć tożsamości narodowej, ale też ostentacyjną pochwałą męskości o wyjątkowo zamkniętym i agresywnym charakterze. Zjawisko to było obecne nie tylko w filmach głównego nurtu, zgodnych z obowiązującą linią ideologiczną thatcheryzmu, ale też w obrazach, które występowały przeciw niej, a przemawiały w imieniu grup marginalizowanych (np. homoseksualistów). Harper śledzi reprezentacje kobiecości w kinie tej dekady, analizując twórczość zarówno klasycznych reżyserów brytyjskich, jak i twórców awangardowych. Bezlitośnie obnaża seksistowskie tendencje filmowców, oszczędzając bardzo niewielu z nich.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Sue Harper Women in British Cinema: Mad, Bad and Dangerous to Know, Continuum, London 2000. © 2000 by The Continuum International Publishing Group London – New York.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
thatcheryzm, kino, męskość, kobiecośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sue Harperkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Portsmouth Wielka Brytania
Profesor historii filmu w School of Creative Arts, Film and Media na Uniwersytecie w Portsmouth. Specjalizuje się w problematyce kina brytyjskiego. Opublikowała m. in. Picturing the Past: The Rise and Fall of the British Costume Film (1994), Women in British Cinema: Mad, Bad and Dangerous to Know (2000), a także, we współpracy z Vincentern Porterem, British Cinema of the 1950s: the Decline of Deference (2003). Przygotowuje książkę The New Film History (współred.: James Chapman i Mark Glancy).
Statystyki
Abstract views: 5Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Sue HarperAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.