Doświadczenie miejsca: Londyn i kino

Charlotte Brunsdon

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warwick (Wielka Brytania)

Abstrakt

Autorka stara się spojrzeć na kwestię ukazania Londynu w kinie w dwojaki sposób. Z jednej strony przyjmuje spojrzenie dokumentalne, czyli próbuje prześledzić zmieniające się wzory reprezentacji realnych miejsc, które także zmieniają się z biegiem czasu. Z drugiej zaś strony autorka zdaje sobie sprawę, że to kino, między innymi, kształtuje nasze wyobrażenie o tym mieście. Londyn, jako skomplikowane nakładanie się na siebie narracji, figur i tropów, poprzedza kino i jednocześnie jest przez nie skonstruowany – istnieje więc wiele wersji i reprezentacji filmowego Londynu, których znaczenie i wiarygodność jako lokalizacji określane jest nie przez realne miejsce filmowania, ale przez sposób filmowego wykorzystania tej lokalizacji. Miasto staje się więc miejscem dramatu. Analizując przedstawienia stolicy w takich filmach jak Wonderland Michaela Winterbottoma czy High Hopes Mike’a Leigh autorka jednocześnie zwraca uwagę zarówno na istnienie historycznie zmieniającej się, wielokrotnie przedstawianej stolicy, jak i na konkretną historię i konwencje kina.

  • Tekst jest tłumaczeniem artykułu The Poignancy of Place: London and the Cinema. Pierwodruk w: „Visual Culture in Britain” 2004, nr 1, s. 59-73. © 2004 by Manchester University Press.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

Londyn, kino, reprezentacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-12-31

Cited By / Share

Brunsdon, C. (2005) „Doświadczenie miejsca: Londyn i kino”, Kwartalnik Filmowy, (52), s. 154–167. doi: 10.36744/kf.3404.

Autorzy

Charlotte Brunsdon 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warwick Wielka Brytania

Profesor Film and Television Studies na Uniwersytecie Warwick. Autorka wielu artykułów na temat brytyjskiej telewizji i kina drukowanych w „Visual Culture in Britain”, „Screen”, „International Journal of Cultural Studies”, „European Journal of Cultural Studies”. Jest założycielką Midlands Television Research Group. Autorka książek, m.in. The Feminist, the Housewife and the Soap Opera (2000), Screen Tastes: Soap Opera to Satellite Dishes (1997). Redaktorka Films for Women (1986) i Feminist Television Criticism (razem z Julie D’Acci i Lynn Spigel, 1997). Przygotowuje książkę na temat Londynu w kinie i razem z Lynn Spigel drugie wydanie Feminist Television Criticism.



Statystyki

Abstract views: 5


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Charlotte Brunsdon

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.