Promień nadziei i mroczny koszmar – nowe kino brytyjskie

Robert Murphy

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet De Montfort (Wielka Brytania)

Abstrakt

Międzynarodowy sukces kina brytyjskiego ostatniej dekady podniósł jego pozycję. Jednak zaledwie kilka filmów osiągnęło status przebojów kasowych, tak więc kontury nowego kina brytyjskiego wciąż pozostają niewyraźne i źle nakreślone. W tekście tym autor stara się przyjrzeć karierze młodych reżyserów oraz trzem gatunkom, które w ostatnich latach dominowały w brytyjskich produkcjach – komedii romantycznej, kryminałowi i horrorowi. Co ciekawe, większość przebojów kasowych wyreżyserowali debiutanci – w szczególności Danny Boyle czy Roger Michell – którzy potem poszli swoimi, często dość szczególnymi, ścieżkami. W minionej dekadzie na horyzoncie kina brytyjskiego pojawiło się wielu interesujących młodych reżyserów – Macdonald, Auerbach, Rumley, Ramsay, Evans, Pawlikowski, Meadows, Metzstein, Kapadia, Sheridan in particular – którzy podążają śladami Michaela Winterbottoma, tworząc filmy przeciwstawiające się podziałowi na kino artystyczne i komercyjne.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Bright Hopes, Dark Dreams: A Guide to New British Cinema z antologii The British Cinema Book, red. Robert Murphy, British Film Institute Publishing, London 2001. © 2001 by British Film Institute Publishing.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

nowe kino brytyjskie, komedia romantyczna, kryminał, horror

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-12-31

Cited By / Share

Murphy, R. (2005) „Promień nadziei i mroczny koszmar – nowe kino brytyjskie”, Kwartalnik Filmowy, (52), s. 47–64. doi: 10.36744/kf.3403.

Autorzy

Robert Murphy 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet De Montfort Wielka Brytania

Profesor Film Studies na Uniwersytecie De Montfort. Autor wielu książek na temat kina brytyjskiego, m.in. British Cinema and the Second World War (2000). Redaktor The British Cinema Book (2001) i Directors in British and Irish Cinema (2006).



Statystyki

Abstract views: 42


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Robert Murphy

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.