Społeczna architektura blokowisk. „40-latek” Jerzego Gruzy i „Alternatywy 4” Stanisława Barei

Zofia Mioduszewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Blok jest wpisany w polski kontekst kulturowy. W latach 70. i 80. pojawia się w prasie, kronice filmowej, na fotografiach, pocztówkach, jest bohaterem filmów. Tekst Mioduszewskiej to analiza dwóch seriali czasów późnego PRL, których akcja rozgrywa się w warszawskich blokach, na osiedlu Pańska oraz na nowopowstającym Ursynowie (40 - latek Jerzego Gruzy i Alternatywy 4 Stanisława Barei). Seriale w łagodny sposób szydzą z projektu modernizacyjnego i społecznego, jaki miały realizować blokowiska. Socjalistyczny blok jest zarówno projektem architektonicznym, jak i społecznym. Dlatego też przestrzeń osiedla w obydwu filmach pokazuje się jako sposób nowej organizacji życia i wspólnoty. Blok znosi tradycyjnie pojętą definicję domowości, rodziny, intymności i wprowadza nowe kategorie: komfortu, wielkomiejskości, emancypacji, nowoczesności. Zmiany w systemie pojęciowym zostają pokazane, w omawianych filmach, w sposób prześmiewczy – komfort realizowany jest „niezupełnie”, a osiedlowy kolektyw nie zawsze działa zgodnie i solidarnie. W obydwu serialach uwagę zwracają szczegóły scenograficzne stanowiące dokument peerelowskiej kultury materialnej.



Słowa kluczowe:

Jerzy Gruza, Stanisław Bareja, architektura

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Mioduszewska, Z. (2006) „Społeczna architektura blokowisk. „40-latek” Jerzego Gruzy i «Alternatywy 4» Stanisława Barei”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 154–168. doi: 10.36744/kf.3367.

Autorzy

Zofia Mioduszewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Zofia Mioduszewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.