Technologia w poszukiwaniu artysty. Kwestie auteuryzmu/autorstwa a współczesne doświadczenie filmowe
Abstrakt
Autorka koncentruje się na tym, w jaki sposób dzisiaj funkcjonuje koncepcja auteur/autora w kontekście przemian technologicznych i „rewolucji cyfrowej”. Śledzi interesujące ją pojęcie od czasu jego pojawienia się we francuskiej teorii (w „Cahiers du cinéma”), przez jego krytykę ze strony poststrukturalistów, aż do współczesnych form autorstwa – rozproszonego, kolektywnego, wypartego. Porusza też kwestię interaktywności, dzięki której widz może być współautorem danego dzieła. Notaro nie stawia żadnej sztywnej tezy; przedstawia raczej różne postawy wobec obecnej kondycji autora – te, które wiążą się z wiarą w interaktywność, i te, które widzą w niej iluzję; te, które w entuzjastycznym tonie zapowiadają demokratyzację autorstwa dzięki nowym mediom oraz Internetowi, i te, które sceptycznie do owych „techno-utopijnych” koncepcji podchodzą. Autorka przedstawia też niezwykle istotne zjawiska z zakresu rozwoju nowych mediów – inicjatywy takie jak Open Source Movement, pojęcie „Hollywood 2.0” czy „Future Cinema”. Jej rozważaniom cały czas towarzyszy refleksja, jak we współczesnych technologiach odbija się lub zatraca „aura artysty”, etos autora jako mistrza, geniuszu, indywidualnego twórcy.
- Tekst jest tłumaczeniem artykułu Technology in Search of an Artist: Questions of Auteurism/Authorship and the Contemporary Cinematic Experience opublikowanego w czasopiśmie „The Velvet Light Trap” 2006, nr 57, s. 86-97. © 2006 by University of Texas Press.
Słowa kluczowe:
autor, autorstwo, auteur, rewolucja cyfrowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anna Notarokwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Dundee Wielka Brytania
Wykłada na University of Dundee. Współpracowała z Uniwersytetem im. Radbouda w Nijmegen (Holandia) i University of London. Jest współautorką i redaktorką e-booka City Sites: Chicago and New York, 1870s to 1930s (2000, http://artsweb.bham.ac.uk/citysites). Przygotowuje książkę Introduction to the Blogosphere.
Statystyki
Abstract views: 7PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Anna NotaroAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.