„Auteurs” i Nowe Hollywood

Timothy Corrigan

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pensylwanii (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Corrigan analizuje kwestię autorstwa w amerykańskim kinie doby tzw. Nowego Hollywood. Wraz z nadejściem nowej generacji reżyserów (Corrigan przywołuję nazwiska m.in. Coppoli, Spielberga, Lucasa, Scorsese) politykę autorską zaczęto postrzegać w całkiem nowy sposób, a samo nazwisko twórcy filmowego niejednokrotnie było utożsamiane ze znakiem towarowym czy marką pozwalająca dobrze sprzedać konkretną produkcję. Nazwiska „wielkich” reżyserów stały się swoistym remedium w sytuacji, kiedy zaczął podupadać amerykański system studiów filmowych. Zgodnie z tak rozumianym marketingiem filmowym instytucja autora miała być zatem gwarancją porozumienie między publicznością a filmem. Sam autor przestał już być jakąś mglista obecnością (na wzór autora literackiego czy nawet na wzór autora, jakiego promowano w kinie europejskim), ale stał się przedstawicielem wielkiego biznesu. Co więcej, biznesem stało się samo „bycie auteur”. Timothy Corrigan zwraca również uwagę na to, że na ukształtowanie się współczesnego auteur w kręgu Nowego Hollywood miały wpływ trzy istotne zmiany w kulturze filmowej: wzrost produkcji przebojów realizowanych w połączonych studiach filmowych, pojawienie się filmów produkowanych w hollywoodzkich studiach mini-major, a także znaczenie technologii domowego wideo. W analizie polityki autorskiej Nowego Hollywood Corrigan wskazuje też na charakterystyczną figurę auteur-star (auteur definiowany przez swój komercyjny status gwiazdy), w obrębie której można wyróżnić dwie znaczące grupy twórców: auteur komercyjny (commercial „auteur” – np. Mel Gibson czy Robert Redford) i auteur produktów komercyjnych („auteur” of commerce – np. Steven Spielberg czy Brian de Palma). Nawiązując do eseju Barthes’a, Corrigan konkluduje, że funkcjonując w tak skomercjalizowanej formie, auteurs są dalecy od śmierci, a nawet są dziś żywotniejsi niż w jakimkolwiek innym momencie historii kina.

  • Tekst jest tłumaczeniem jednego z rozdziałów z antologii The New American Cinema, red. Jon Lewis, Duke University Press, Durham 1998. © 1998 by Duke University Press.


Słowa kluczowe:

Nowe Hollywood, cinéma d’auteur, polityka autorska

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-12-31

Cited By / Share

Corrigan, T. (2007) „«Auteurs» i Nowe Hollywood”, Kwartalnik Filmowy, (60), s. 25–43. doi: 10.36744/kf.3269.

Autorzy

Timothy Corrigan 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pensylwanii Stany Zjednoczone

Profesor na University of Pennsylvania. Opublikował m.in.: New German Film: The Displaced Image (1983), The Films of Werner Herzog: Between Mirage and History (1986), Writing About Film (1989), A Cinema Without Walls: Movies and Culture After Viet­nam (1991), Film and Literature: An Introduction and Reader (1999), The Film Experience (2004).



Statystyki

Abstract views: 51
PDF downloads: 15


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Timothy Corrigan

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.