„Kochankowie z Marony”. Studium somatyzacji tożsamości

Karolina Szymańska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tekst poświęcony jest interpretacji dwóch adaptacji opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, pt. Kochankowie z Marony – Jerzego Zarzyckiego z 1966 roku i Izabelli Cywińskiej z 2006 roku. Autorka, biorąc pod uwagę historyczną zmienność sposobów adaptacji, zderza dwa sposoby odbioru dzieła literackiego. Analizuje świadectwa wirtualnego typu lektury określonej zbiorowości w określonym miejscu i czasie. Wydobywając z opowiadania autobiograficzne narracje Iwaszkiewicza, dekonstruuje sposoby przedstawiania cielesności, seksualności i transformacji tożsamości bohaterów.



Słowa kluczowe:

Jarosław Iwaszkiewicz, adaptacja, Jerzy Zarzycki, Izabella Cywińska

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Szymańska, K. (2008) „«Kochankowie z Marony». Studium somatyzacji tożsamości”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 193–210. doi: 10.36744/kf.3244.

Autorzy

Karolina Szymańska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka fi­lologii polskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, studentka socjologii UW. W ra­mach programu MOST studiowała na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Jagielloń­skim i Warszawskim.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Karolina Szymańska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.