Ograniczona wyobraźnia kina narodowego
Abstrakt
Higson zastanawia się nad użytecznością określenia „kino narodowe” i przypomina, że współczesną kulturę charakteryzuje przede wszystkim transnacjonalizm. Bada też różne sposoby stosowania tego terminu. Autor nie neguje samej idei „narodu” jako pewnej rzeczywistości społeczno-politycznej. Przeciwstawia natomiast pojmowanie „narodu” jako wyraźnie określonego i odgraniczonego obszaru geograficznego przynależnego konkretnej społeczności o ugruntowanej, stabilnej tożsamości etnicznej oraz kulturowej i połączonej wspólną tradycją i systemem wartości, z definicją „narodu” wypracowaną przez Benedicta Andersona. Wedle niej „naród” to społeczność wyobrażona i symboliczna, często rozproszona, niestabilna i zmienna. W tym kontekście tożsamość narodowa stanowi tylko jedną z wielu tożsamości charakteryzujących egzystencję człowieka. Higson odnosząc się zarówno do filmów uważanych za typowo brytyjskie (Cztery wesela i pogrzeb, Goło i wesoło), jak i do wydarzeń takich jak śmierć księżnej Diany, do brytyjskich oper mydlanych, twierdzi, że stają się one lepiej zrozumiałe w kontekście transnacjonalizmu, a nie czysto brytyjskim. Higson wskazuje też na pewien trend w historii kina, reprezentowany między innymi przez Johna Hilla, który opisuje kino brytyjskie jako szczególnie mocno zaangażowane w społeczną i polityczną krytykę. Natomiast wedle Higsona krytyka taka tyczy konkretnego ideologicznego, a nie narodowego stanowiska.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału The Limiting Imagination of National Cinema z książki Transnational Cinema: The Film Reader, red. E. Ezra, T. Rowden, Routledge, London 2006. © 2006 by Routledge – Taylor and Francis Group.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
kino narodowe, transnacjonalizm, naród, kino brytyjskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrew Higsonkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wschodniej Anglii Wielka Brytania
Profesor na wydziale Film and Television Studies przy University of East Anglia. W latach 80. redagował pismo „Screen”. Był także członkiem wydającego pismo stowarzyszenia Society for Education in Film and Television. Zajmuje się przede wszystkim kinem brytyjskim. Opublikował książki: Waving The Flag: Constructing a National Cinema in Britain (1995) oraz English Heritage, English Cinema: The Costume Drama in the 1980s and 1990s (2003). Pod jego redakcją zostały wydane tomy Dissolving Views: Key Writings on British Cinema (1996), British Cinema, Past and Present (2002) oraz Young and Innocent? The Cinema in Britain, 1896-1930 (2002).
Statystyki
Abstract views: 48Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Andrew HigsonAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.