„Obraz” w „Powiększeniu” – problem fokalizacji
Abstrakt
Pierwsza część pracy przedstawia krótko problem „fokalizacji”, kategorii narratologicznej sormułowanej w latach 70. w pracach G. Genette’a, a zwłaszcza M. Bal (która podkreśla, że fokalizacja i narracja to operacje niezależne), a także pokrewne pojęcie „intrygi” (plot) pochodzącej z koncepcji Petera Brooksa. W części drugiej autor analizuje słynną scenę z filmu Michelangelo Antonioniego Powiększenie – sekwencję fotograficznej rekonstrukcji wydarzeń – traktując ją jak metaforę "obrazu filmowego". Pokazuje rolę, jaką w tym dyskursie narracyjnym odgrywa fokalizacja, zarówno wewnętrza, jak i zewnętrzna. W tej ostatniej widzi jednak nie tyle narzędzie określonej ideologii, ile (na wzór Lacanowskiego Spojrzenia) ośrodek fundamentalnej niekonkluzywności.
Słowa kluczowe:
Michelangelo Antonioni, fokalizacja, narratologiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Wojciech Micherakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Kulturoznawca, adiunkt w Instytucie Kultury Polskiej UW, członek redakcji kwartalnika „Konteksty”, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie. Zajmuje sie szeroko rozumiana antropologia obrazu. Autor kilkudziesięciu prac (publikowanych m.in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Tekstach drugich”, „Bien dire et Bien Aprandre. Revue de Medievistique”). Obecnie przygotowuje książkę Piękna jako bestia.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Wojciech Michera

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.