Słodkie życie i martwa natura. Milczenie jako aspekt recepcji dzieła sztuki

Łukasz Kiepuszewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Swoje rozważania autor rozpoczyna od przybliżenia sylwetki bolońskiego malarza martwych natur Giorgio Morandiego, którego twórczość pozostaje w silnym związku z toposem ciszy i niewysłowienia. Kiepuszewski twierdzi, że milczenie nabiera w dziele sztuki swoistego autorytetu – gdy jest odpowiednio zapowiedziane i pojawia się w miejscu ostatniego słowa, niesie sugestie niezbędnego dopełnienia i domknięcia sensu wizerunku. Tak pojmowaną funkcję milczenia autor odnajduje w dwóch omawianych przez siebie filmach, w których pojawiają się obrazy Morandiego – w Słodkim życiu Federica Felliniego i Nocy Michelangelo Antonioniego. Kiepuszewski zauważa, że o ile w Nocy obraz Morandiego przede wszystkim dookreślał status społeczny postaci (posiadanie obrazów tego malarza uchodziło na przełomie lat 50. i 60. za oznakę przynależności do wyższych sfer), o tyle w Słodkim życiu budował on szereg dodatkowych znaczeń, niejako wikłając malarstwo w filmową fikcję. Analizując poszczególne aspekty tego uwikłania, autor dochodzi do konkluzji, że w Słodkim życiu obraz Morandiego – milcząco towarzysząc wydarzeniom – przyjmuje rolę uczestnika narracji i pozwala wyjaśnić niespodziewany i tragiczny zwrot akcji.


Słowa kluczowe:

Federico Fellini, martwa natura, milczenie, Giorgio Morandi

Abramowicz Janet, Giorgio Morandi. The Art of Silence, Yale University Press, New Haven – London 2004, s. XII, 99-165, 179, 213.
  Google Scholar

Bryson Norman, Looking at the Overlooked. Four Essays on Still Life Painting, Reaktion Books, London 1990.
  Google Scholar

Didi-Huberman Georges, Fra Angelico, Disemblance & Figuration, tłum. J. M. Todd, University of Chicago Press, Chicago – London 1995, s. 126.
  Google Scholar

Freud Sigmund, Niesamowite, tłum. R. Reszke, w: Pisma psychologiczne (Dzieła, t. III), KR, Warszawa 1997, s. 233-262.
  Google Scholar

Hood William, Fra Angelico at San Marco, Yale University Press, New Haven – London 1993, s. 263-268.
  Google Scholar

Kornatowska Maria, Fellini, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1989, s. 76.
  Google Scholar

Lamberti Maria, The Conventions and Convictions of Painting Genre, w: The Later Morandi – Still Lifes 1950-1964, Venice, Peggy Guggenheim Collection 30.04-13.09.1998, red. L. Mattioli Rossi, Milan 1998, s. 32-33.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Kiepuszewski, Łukasz (2009) „Słodkie życie i martwa natura. Milczenie jako aspekt recepcji dzieła sztuki”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 55–62. doi: 10.36744/kf.3164.

Autorzy

Łukasz Kiepuszewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Adiunkt w zakładzie Teorii i Historii Sztuki Instytutu Historii Sztuki UAM w Poznaniu. Autor książki Obrazy Cezanne ’a. Między spojrzeniem a komentarzem. Obecnie zajmuje się problematyką wizualności w myśli Fryderyka Nietzschego.



Statystyki

Abstract views: 31
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Łukasz Kiepuszewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.