Kilka obrazów animacji
Abstrakt
Artykuł jest próbą zmierzenia się z pojęciem „animacji filmowej” na gruncie kina nieanimowanego. Powołując się na koncepcje teoretyka animacji Alana Holodenki, autor stara się określić relację pomiędzy czynnikiem ruchowym (animacyjnym) a obrazowym (kadr, fotografia) dzieła filmowego. Analiza wybranych utworów przedkinematograficznych (w tym przypadku chronofotografii będących efektem eksperymentów prowadzonych u schyłku XIX wieku przez Etienne-Jules Marey’a) posłużyła do wyodrębnienia charakterystycznych dla animacji wyznaczników. Celem artykułu jest odpowiedź na pytania: czym może być animacja w filmie nieanimowanym? czy uprawnione jest mówienie o animacji w filmie nieanimowanym? Jeżeli tak, to jaki jest jej status, a także w jaki sposób się objawia? Próba odpowiedzi na powyższe pytania mieści się w stwierdzeniu stanowiącym niejako tezę całego artykułu: animacja nie jest jedynie gatunkiem filmowym, nie jest więc filmową podkategorią; to raczej film w animacji partycypuje, czerpiąc z niej element dla siebie istotny: elementem tym jest ruch.
Słowa kluczowe:
animacja, Alan Cholodenko, chronofotografia, Etienne-Jules MareyBibliografia
Banasiak Bogdan, Róż(ni(c)oś)ć, http://bb.ph-f.org/teksty/bb_roznicosc.pdf [dostęp: 1.12.2008].
Google Scholar
Cholodenko Alan, Usidlanie klatek w animacji, tłum. T. Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19-20, s. 67-71.
Google Scholar
Irzykowski Karol, Dziesiąta muza, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1957, s. 34.
Google Scholar
Jackiewicz Aleksander, Moja historia kina, t. 1, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1988, s. 9.
Google Scholar
Twardosz Jarosław, Strajk Siergieja Eisensteina, czyli atrakcyjność ideologii, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 49-50, s. 62.
Google Scholar
Autorzy
Jacek Fligkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, absolwent filozofii oraz filmoznawstwa. W kręgu zainteresowali autora znajduje się animacja filmowa, rozmaite formy kina eksperymentalnego, a także kinematografia chińska.
Statystyki
Abstract views: 31PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Jacek Flig

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.