Dwie twarze Alexandro Jodorowsky’ego
Abstrakt
Autor prezentuje sylwetkę oraz twórczość Alexandra Jodorowsky'ego. Na wstępie przybliża jego postać, młodość oraz początki działalności artystycznej. W dalszej części krytycznej analizie zostają poddane trzy najsłynniejsze filmy reżysera - Fando i Lis, Kret, Święta góra. W drugiej części tekstu Mirski proponuje odczytanie tych dzieł w kluczu przedstawionym przez Susan Sontag w Notatkach o campie. W tym ujęciu sztuczność czy przesadność obrazów Jodorowsky'ego przestają być czymś negatywnym.
Słowa kluczowe:
Alexandro Jodorowsky, kamp, Susan SontagBibliografia
Cleto Fabio, Kamp i odchylenie, tłum. M. Szczubiałka, „Panoptikum” 2007, nr 6, s. 178.
Google Scholar
Orbitowski Łukasz, Alexandro Jodorowsky, czyli zaklinanie popkultury, „Czas Fantastyki” 2007, nr 3, s. 54-55.
Google Scholar
Pitrus Andrzej, Kino kultu, Rabid, Kraków 1998, s. 19.
Google Scholar
Płażewski Jerzy, Historia filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2005, s. 58.
Google Scholar
Sontag Susan, Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9, s. 315, 321-322.
Google Scholar
Autorzy
Piotr Mirskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Student IV roku filmoznawstwa na UJ. Współtwórca studenckiego pisma filmowego „16mm”.
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Piotr Mirski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.