Dwie twarze Alexandro Jodorowsky’ego

Piotr Mirski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autor prezentuje sylwetkę oraz twórczość Alexandra Jodorowsky'ego. Na wstępie przybliża jego postać, młodość oraz początki działalności artystycznej. W dalszej części krytycznej analizie zostają poddane trzy najsłynniejsze filmy reżysera - Fando i Lis, Kret, Święta góra. W drugiej części tekstu Mirski proponuje odczytanie tych dzieł w kluczu przedstawionym przez Susan Sontag w Notatkach o campie. W tym ujęciu sztuczność czy przesadność obrazów Jodorowsky'ego przestają być czymś negatywnym.


Słowa kluczowe:

Alexandro Jodorowsky, kamp, Susan Sontag

Cleto Fabio, Kamp i odchylenie, tłum. M. Szczubiałka, „Panoptikum” 2007, nr 6, s. 178.
  Google Scholar

Orbitowski Łukasz, Alexandro Jodorowsky, czyli zaklinanie popkultury, „Czas Fantastyki” 2007, nr 3, s. 54-55.
  Google Scholar

Pitrus Andrzej, Kino kultu, Rabid, Kraków 1998, s. 19.
  Google Scholar

Płażewski Jerzy, Historia filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2005, s. 58.
  Google Scholar

Sontag Susan, Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9, s. 315, 321-322.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-06-30

Cited By / Share

Mirski, P. (2009) „Dwie twarze Alexandro Jodorowsky’ego”, Kwartalnik Filmowy, (66), s. 93–98. doi: 10.36744/kf.3130.

Autorzy

Piotr Mirski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Student IV roku filmoznawstwa na UJ. Współtwórca studenckiego pisma filmo­wego „16mm”.



Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Piotr Mirski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.