„Na nabrzeżach” Elii Kazana w meandrach historii kina
Abstrakt
Legendarny film Na nabrzeżach powstał dwa lata po zeznaniach Elii Kazana przed senacką komisją senatora McCarthy'ego. Wielu historyków filmu uważa, że reżyser wykorzystał szansę, by na ekranie usprawiedliwić swój czyn. Na nabrzeżach stało się ofiarą historycznego kontekstu, sugerującego pewne odczytania i tropy interpretacyjne. Autor artykułu próbuje zmierzyć się z szeregiem stereotypów, które spowodowały, że film nie stał się przełomowym punktem w dziejach amerykańskiej kinematografii. W tekście znajduje się również analiza stylu filmowego Elii Kazana, nowatorskich metod pracy z aktorem i konstrukcji bohaterów.
Słowa kluczowe:
Elia Kazan, Joseph McCarthy, kino amerykańskieBibliografia
Ciment Michael, Kazan on Kazan, The Viking Press, New York 1974, s. 110, 167.
Google Scholar
Garbicz Adam, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny: Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż druga. 1950-1959, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997, s. 171.
Google Scholar
Girgus Sam B., An American Conscience: Elia Kazan, w: Hollywood Renaissance: The Cinema of Democracy in the Era of Ford, Capra and Kazan, Cambridge University Press, Cambridge 2004, s. 155, 159.
Google Scholar
Jackiewicz Aleksander, Mistrzowie kina współczesnego, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977, s. 95.
Google Scholar
Kazan Elia, A Life, Da Capo Press, New York 1988, s. 499-500.
Google Scholar
Misiak Anna, Kontrowersyjna wolność: Elia Kazan w amerykańskim przemyśle filmowym, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 49-50 (wiosna-lato), s. 172, 180, 183.
Google Scholar
Naremore James, Acting in the Cinema, University of California Press, Berkeley 1990, s. 193-194.
Google Scholar
Pauly Thomas, An American Odyssey: Elia Kazan and American Culture, Temple University Press, Philadelphia 1983, s. 183.
Google Scholar
Radkiewicz Małgorzata, Elia Kazan – na wschód od …Hollywoodu, w: Mistrzowie kina amerykańskiego: Klasycy, red. Ł. A. Plesnar, R. Syska, Wydawnictwo RABID, Kraków 2006, s. 337.
Google Scholar
Schickel Richard, Elia Kazan: A Biography, Harper Perennial, New York 2005, s. 297-299, 311.
Google Scholar
Young Jeff, Kazan on Kazan, Faber and Faber, London 1999, s. 47, 117-122, 124-125, 144, 149-150, 161.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Pieńkowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego oraz Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie, filmoznawca, koordynator projektu edukacyjnego „Lekcje w kinie”.
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Marcin Pieńkowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.