Włoski film historyczny okresu faszyzmu, czyli w garderobie historii

Anita Bielańska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka analizuje dwa włoskie filmy kostiumowe wyprodukowane w latach trzydziestych XX wieku, wpisując je w kontekst polityki historycznej reżimu Mussoliniego. Zarówno 1860 (reż. Alessandro Blasetti, 1933), jak i Scypion Afrykański (reż. Carmine Gallone, 1937), posługując się historycznym kostiumem, przekazywały, w mniej lub bardziej zawoalowany sposób, tezy oficjalnej propagandy. Ideologiczną podstawę fabuły 1860 stanowią koncepcje wypracowane przez czołowego teoretyka faszyzmu, Giovanniego Gentile, zgodnie z którymi rządy Mussoliniego miały być ostatnim ogniwem epoki Risorgimenta. Z kolei Scypion Afrykański wykorzystuje mit starożytnego Rzymu w celu propagowania wśród widzów kultu wodza („ducismo”). Oba filmy stanowią przykład wkładu kinematografii w kształtowanie się pojęcia włoskiej tożsamości narodowej w kraju liczącym sobie wówczas zaledwie siedemdziesiąt lat.


Słowa kluczowe:

film kostiumowy, Alessandro Blasetti, Carmine Gallone, ducismo, faszyzm

Bielański Stefan, Tradycje federalizmu we Włoszech. Studia nad włoskim piśmiennictwem historyczno-politycznym XVIII i XIX wieku ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Carlo Cattaneo, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002, s. 89.
  Google Scholar

Canetti Elias, Masa i władza, tłum. E. Borg, M. Przybyłowska, Czytelnik, Warszawa 1996, s. 22, 30, 44.
  Google Scholar

Dalle Vacche Angela, The Body in the Mirror. Shapes of History in Italian Cinema, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 25, 108.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400862542   Google Scholar

Del Boca Angelo, L’impero, w: I luoghi della memoria. Simboli e miti dell’Italia unita, red. M. Isnenghi, Laterza, Roma 1998, s. 420, 431.
  Google Scholar

Gentile Giovanni, Źródła i doktryna faszyzmu, Księgarnia F. Hoesick, Warszawa 1933, cyt. wg: http://metapedia.konserwatyzm.pl/wiki/Doktryna_faszyzmu [dostęp: 8.02.2010].
  Google Scholar

Gierowski Józef Andrzej, Historia Włoch, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1999, s. 409.
  Google Scholar

Helman Alicja, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001, s. 103.
  Google Scholar

Landy Marcia, Italian Film, Cambridge University Press, Cambridge 2000, s. 62.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511624377   Google Scholar

Mack-Smith Denis, Mussolini, tłum. J. G. Brochocki, Wydawnictwo Michał Urbański, Warszawa 1994, s. 117, 150, 183-184, 214, 261.
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, Dziesięć tysięcy kilometrów od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, Oficyna Literacka, Kraków 1992, s. 74, 90.
  Google Scholar

Miglio Gianfranco, L’asino di Buridano, Neri Pozza, Vicenza 1999.
  Google Scholar

Mussolini Benito, Doktryna faszyzmu, Filomata – Drukarnia Naukowa, Lwów 1935, cyt. wg: http://metapedia.konserwatyzm.pl/wiki/Doktryna_faszyzmu [dostęp: 08.02.2010].
  Google Scholar

Samsonowicz Henryk, W garderobie teatru historii (wywiad Włodzimierza Kalickiego z prof. Henrykiem Samsonowiczem), „Gazeta Wyborcza” 2005, nr 304.
  Google Scholar

Szymanowska Joanna, Wielkie spory ideologiczne, w: Historia literatury włoskiej XX wieku, red. J. Ugniewska, PWN, Warszawa 2001, s. 95.
  Google Scholar

Tannenbaum Edward R., L’esperienza fascista. Cultura e societa in Italia dal 1922 al 1945, Mursia, Milano 1974, s. 92, 169, 256.
  Google Scholar

Wituch Tomasz, Garibaldi, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983, s. 238.
  Google Scholar

Zagarrio Vito, L’immagine del fascismo. La re-visione del cinema e dei media nel regime, Bulzoni, Roma 2009, s. 168, 219.
  Google Scholar

Żywczyński Mieczysław, Włochy nowożytne 1796-1945, PWN, Warszawa 1971, s. 173.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-03-31

Cited By / Share

Bielańska, A. (2010) „Włoski film historyczny okresu faszyzmu, czyli w garderobie historii”, Kwartalnik Filmowy, (69), s. 140–152. doi: 10.36744/kf.3082.

Autorzy

Anita Bielańska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filmoznawstwa i studentka italianistyki na UJ. Zajmuje się ki­nem i literaturą włoską oraz zagadnieniami przekładu audiowizualnego.



Statystyki

Abstract views: 23
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Anita Bielańska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.