Pierwszy Sojusznik, czyli Trzeci Człowiek. Historia i inni
Abstrakt
Każdy zapis, w tym również o charakterze historycznym, staje się narracją, a każda narracja musi skorzystać z tropu, czyli „tonacji”, „sposobu” prezentacji opowieści. Gra wideo nie odtwarza więc historii przez przywołanie obrazów przeszłości, lecz przez wybór charakterystycznego tropu. Jedną z głównych cech tropu gry jest postać bohatera, który przywołuje cechy herosów kultury oralnej: odwagę, męstwo, poświęcenie. Taki bohater może stanąć w sytuacji tragicznej. Tragizm łączy się z doznaniami immersyjnymi i doświadczeniem „bycia-w-świecie”. Dzięki tak opowiedzianej historii powraca przesłanie etyczne, powraca pierwotny związek czynu i odpowiedzialności. W ten sposób może zostać dopowiedziany, uzupełniony, dyskurs historiograficzny. Kwestie te zostają omówione na przykładzie gry Velvet Assassin – opowieści o działaniach dywersyjnych w okresie II wojny światowej na terenach okupowanych przez hitlerowców.
Słowa kluczowe:
groznawstwo, II wojna światowa, historiografia, narracjaBibliografia
Arendt Hannah, Konferencja w Wannsee, czyli Poncjusz Piłat, tłum. J. Sieradzki, „Literatura na Świecie” 1985, nr 6, s. 47-49, 58, 60.
Google Scholar
Arendt Hannah, Korzenie totalitaryzmu, t. 1, tłum. D. Grinberg, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 11.
Google Scholar
Davies Norman, Powstanie ’44, tłum. E. Tabakowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2004, s. 55, 87, 145, 149, 470, 591-592, 610.
Google Scholar
Murray Janet H., Hamlet on the Holodeck, The MIT Press, Cambridge 1998, s. 3, 54, 175.
Google Scholar
Poole Steven, Trigger happy, Fourth Estate Limited, London 2000, s. 136, 145.
Google Scholar
Sontag Susan, O fotografii, tłum. S. Magala, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986, s. 9, 27.
Google Scholar
Soulages François, Estetyka fotografii, tłum. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Universitas, Kraków 2007, s. 80, 109, 129, 398.
Google Scholar
White Hayden, Brzemię historii, tłum. E. Domańska, w: tenże, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Universitas, Kraków 2000, s. 75.
Google Scholar
White Hayden, Fabularyzacja historyczna a problem prawdy, tłum. E. Domańska, w: tenże, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Universitas, Kraków 2000, s. 220, 229, 235.
Google Scholar
White Hayden, Tropologia, dyskurs i rodzaje ludzkiej świadomości, tłum. A. Marciniak, w: tenże, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Universitas, Kraków 2000, s. 172.
Google Scholar
White Hayden, Znaczenie narracyjności dla przedstawienia rzeczywistości, tłum. M. Wilczyński, w: tenże, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Universitas, Kraków 2000, s. 170.
Google Scholar
Autorzy
Paweł Uherekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie; nauczyciel języka polskiego w szkole średniej.
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Paweł Uherek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.