Międzynarodowa intryga. Szpiedzy pop i szykowne sekrety lat 60.
Abstrakt
Esej opowiada o tym, w jaki sposób Nowy Jork AD 1964 stał się sceną eksplozji campu. Na specyfikę tego czasu składała się ówczesna kultura wizualna, kult celebrytów, ostentacyjna konsumpcja, kwestie przemian w optyce gender, a także subkulturowa subwersja oraz zjawisko zawłaszczania i prób odzyskiwania campu przez różne grupy społeczne. Paradoksalną ekonomię „pop-tajności” połowy lat 60. określa złożona narracja przenikających się wzajem fenomenów trzech „ikon przetrwania” (Jamesa Bonda, Susan Sontag i Victora J. Banisa). Każda z nich jest w inny sposób ulokowana na spektrum kulturowej widzialności. Punkty na tym spektrum wyznacza po pierwsze ironiczne przywrócenie przez Bonda brytyjskiej wyższości (nad Ameryką) oraz ponowne nadanie przezeń znaczenia męskiemu spojrzeniu, po drugie, kobiece zakwestionowanie świętości wyższej kultury przez kamp Susan Sontag, a po trzecie, ambiwalentna strategia przetrwania realizowana przez gejowskiego tajnego agenta, Jackie’ego Holmesa, postać z powieści pulp pióra Victora J. Banisa. Te trzy formy campu reprezentują różnorodne, złożone sposoby wykorzystywania campu przez instytucje, intelektualistów, kobiety i gejów. Wykorzystania te wskazują zarówno na rywalizację, jak i na bliskość, która lokuje je na spektakularnej scenie kulturowej owego czasu, zaludnionej przez szpiegów z ich tajnymi intrygami.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Intrigo Internazionale. Spie pop e segreti chic degli anni Sessanta z książki PopCamp, vol. 2, red. Cleto, Marcos y Marcos, Milan 2008. © 2008 by Marcos y Marcos.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
kamp, Susan Sontag, James Bond, Victor J. BanisBibliografia
Banis Victor J., Spine Intact, Some Creases: Remembrances of a Paperback Writer, red. F. Cleto, ECIG, Genua 2004, s. 94.
Google Scholar
Banis Victor J., Tales from C.A.M.P.: Jackie’s Back!, GLB Publishers, San Francisco 2006.
Google Scholar
Banis Victor J., That Man from C.A.M.P.: Rebel Without a Pause, red. F. Cleto, Haworth Press, New York 2004, s. 28, 30, 101-104.
Google Scholar
Bennett Tony, Janet Woollacott, Bond and Beyond: The Political Career of a Popular Hero, Methuen, London 1987.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-18610-5
Google Scholar
Bergman David, Gaiety Transfigured: Gay Self-Representation in American Literature, University of Wisconsin Press, Madison 1991, s. 105.
Google Scholar
Bergman David, The Cultural Work of Gay Pulp Fiction, w: The Queer Sixties, red. P. J. Smith, Routledge, London 1999, s. 26-41.
Google Scholar
Boorstin Daniel J., The Image: or, What Happened to the American Dream, Atheneum, New York 1962.
Google Scholar
Booth Wayne, A Rhetoric of Irony, Chicago University Press, Chicago 1974.
Google Scholar
Bryden Ronald, Spies Who Came into Camp, „Observer Colour Supplement”, 7.08.1966, s. 5-6.
Google Scholar
Cleto Fabio, American History XXX, w: Spine Intact, Some Creases: Remembrances of a Paperback Writer, red. F. Cleto, ECIG, Genua 2004, s. I-XXIV.
Google Scholar
Cleto Fabio, Digging the Scene: A Bibliography of Secondary Materials, 1869-1997, w: Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject, red. F. Cleto, University of Michigan Press, Ann Arbor 1999, s. 458-512.
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.11698
Google Scholar
Cleto Fabio, Percorsi del dissenso nel secondo Ottocento britannico, ECIG, Genua 2001.
Google Scholar
Cork John, Bruce Scivally, James Bond: The Legacy, Boxtree, London 2002, s. 60-87, 89-112.
Google Scholar
Denning Michael, Licensed to Look: James Bond and the Heroism of Consumption, w: The James Bond Phenomenon: A Critical Reader, red. C. Lindner, Manchester University Press, Manchester 2003, s. 56-75.
Google Scholar
Dyer Richard, Coming Out as Going In: The Image of the Homosexual as a Sad Young Man, w: The Matter of Images: Essay on Representations, Routledge, London 1993, s. 73-92.
Google Scholar
Fiedler Leslie Aaron, Waiting for the End: The American Literary Scene from Hemingway to Baldwin, Stein & Day, New York 1964, s. 122-124.
Google Scholar
Foucault Michel, La volonté de savoir, Gallimard, Paris 1976, s. 42-43.
Google Scholar
Holliday Don, The Man from C.A.M.P., Corinth, San Diego 1966, s. 144.
Google Scholar
Ian Fleming & James Bond: The Cultural Politics of 007, red. E. P. Comentale, S. Watt, S. Willman, Indiana University Press, Bloomington 2005.
Google Scholar
Isherwood Christopher, The World in the Evening, Methuen, London 1954.
Google Scholar
Jumonville Neil, Critical Crossings: The New York Intellectuals in Postwar America, University of California Press, Berkeley 1991.
Google Scholar
Kennedy Liam, Susan Sontag: Mind as Passion, Manchester University Press, Manchester 1995.
Google Scholar
Laskin David, Partisans: Marriage, Politics, and Betrayal Among the New York Intellectuals, University of Chicago Press, Chicago 2001.
Google Scholar
Lesbian Pulp Fiction: The Sexually Intrepid World of Lesbian Paperback Novels 1950-1965, red. K. V. Forrest, Cleis Press, San Francisco 2005.
Google Scholar
Mamiya Christin J., Pop Art and Consumer Culture, University of Texas Press, Austin 1992.
Google Scholar
McRobbie Angela, The Modernist Style of Susan Sontag, „Feminist Review” 1991, nr 38, s. 1-19.
DOI: https://doi.org/10.1057/fr.1991.16
Google Scholar
Melly George, Revolt into Style: The Pop Arts in Britain, Allen Tate, London 1970.
Google Scholar
Miller D. A., The Novel and the Police, University of California Press, Berkeley 1988.
Google Scholar
Morin Edgar, Les Stars, Seuil, Paris 1972.
Google Scholar
Pulp Friction: Uncovering the Golden Age of Gay Male Pulps, red. M. Bronski, St. Martin’s Griffin, New York 2003.
Google Scholar
Rollyson Carl, Lisa Paddock, Susan Sontag: The Making of an Icon, W. W. Norton, New York 2000.
Google Scholar
Ross Andrew, Uses of Camp, „Yale Journal of Criticism” 1988, nr 2.
Google Scholar
Sayres Sohnya, Susan Sontag: The Elegiac Modernist, Routledge, New York 1990.
DOI: https://doi.org/10.2307/431054
Google Scholar
Shaw Denis, Camp, „New Statesman”, 2.06.1967, s. 759.
Google Scholar
Sin-A-Rama: Sleaze Sex Paperbacks of the Sixties, red. B. Daley, H. El Kholti, E. Kemp, M. Linna, A. Parfrey, Feral House, Los Angeles 2005.
Google Scholar
Sontag Susan, Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9.
Google Scholar
Sontag Susan, Regarding the Pain of Others, Farrar, Straus & Giroux, New York 2003.
DOI: https://doi.org/10.3917/dio.201.0127
Google Scholar
Sontag Susan, Regarding the Torture of Others, „New York Times”, 23.05.2004.
Google Scholar
Sova Dawn B., Passion and Penance: The Lesbian in Pulp Fiction, Farrar, Straus & Giroux, New York 1998.
Google Scholar
Stryker Susan, Queer Pulp: Perverted Passions from the Golden Age of the Paperback, Chronicle Books, San Francisco 2001.
Google Scholar
Tanner Lt.-Col. William (‘Bill’), The Book of Bond (or Every Man His Own 007), J. Cape, London 1965.
Google Scholar
Whiting Cecile, A Taste for Pop: Pop Art, Gender and Consumer Culture, Cambridge University Press, Cambridge 1997.
Google Scholar
Winder Simon, The Man Who Saved Britain: A Personal Journey Into the Disturbing World of James Bond, Farrar, Straus & Giroux, New York 2006.
Google Scholar
Zimet Jaye, Strange Sisters: The Art of Lesbian Pulp Fiction, 1949-1969, Penguin Studio, New York 1999.
Google Scholar
Autorzy
Fabio Cletokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Bergamo Włochy
Profesor Uniwersytetu w Bergamo we Włoszech. Autor publikacji dotyczących teorii queer i gender, campu, polityki reprezentacji i historii literatury. Autor książki Percorsi del dissenso nel secondo Ottocento britannico (2001), Per una definizione del discorso camp (2006). Redaktor i współautor antologii Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject (1999), PopCamp (2008). Redaktor książek i wspomnień amerykańskiego twórcy literatury „pop-gejowskiej” Victora J. Banisa.
Statystyki
Abstract views: 31Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Fabio CletoAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.