Metafory wizji

Stan Brakhage

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Tekst Stana Brakehage’a – jednej z najciekawszych postaci w historii awangardy filmowej – jest fragmentem jego książki Essential Brakhage. Selected Writings on Filmmaking by Stan Brakhage (2001). Reżyser snuje poetycką, pełną gier słownych refleksję nad tytułowymi metaforami wizji. Ustanawia i stara się opisać swoistą relację między okiem kamery a okiem twórcy, filmowca. Charakteryzując rozmaite metafory widzenia, śledzi z pozoru oczywiste, a jednak pełne tajemnic funkcje ludzkiego oka i szuka przełożenia tychże funkcji na praktykę filmowca, odnajduje ich echa w pracy kamery. Brakhage dostrzega przy tym, że ludzkie oko (jego oko) zdolne jest do każdego wyobrażenia (otwiera przed nami nieograniczoną rzeczywistość), zaś oko kamery to pierwotny kłamca (oferuje nam same ograniczenia i złudzenia).

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Essential Brakhage. Selected Writings on Filmmaking by Stan Brakhage, McPherson & Company, New York 2001. © 2001 by McPherson & Company.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.


Słowa kluczowe:

historia filmu, awangarda filmowa, widzenie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Brakhage, S. (2010) „Metafory wizji”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 38–53. doi: 10.36744/kf.3049.

Autorzy

Stan Brakhage 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Stany Zjednoczone

Ur. 1933, zm. 2003; amerykański twórca filmowy uważany za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych przedstawicieli kina awangardowego. Za fundament kina uznawał rozmaite aspekty widzenia, co pozwoliło mu w efekcie wypracować koncepcję filmu jako widzenia, również widzenia przy zamkniętych oczach (closed-eye vision). Jest również autorem licznych książek o filmie: Metaphors on Vision (1963), A Moving Picture Giving and Taking Book (1971), Brakhage Scrapbook: Collected Writings. 1964-1980 (1982), Film at Wit’s End: Eight Avant-Garde Filmmakers (1989), Telling Time: Essays of a Visionary Filmmaker (2003).



Statystyki

Abstract views: 24


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Stan Brakhage

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.