Steven Spielberg. Kino autobiograficznych metafor

Krzysztof Kozłowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Motyw stawania się dorosłym jest autobiograficzną dominantą w wielu filmach Stevena Spielberga. Kozłowski zauważa, że przybiera ona bardzo różnorodne postaci, i podejmuje się ich przeanalizowania. Szczególną uwagę autor poświęca następującym filmom Spielberga: Pojedynek na szosie (1971), Szczęki (1975), Wojna światów (2005), Złap mnie, jeśli potrafisz (2002) oraz Kolor purpury (1985). Przywołując rezultaty badań Wernera Faulsticha i odnosząc się także do innych filmów Spielberga, Kozłowski stawia tezę, że stosowanie przez reżysera pod rozmaitymi postaciami motywu stawania się dorosłym prowadzi do zbudowania kina autobiograficznych metafor. Oznacza to, że widzowie zostają postawieni przed koniecznością poszukiwania w filmie metaforycznego poziomu znaczeń i ich dekodowania. Skupianie się wyłącznie na znaczeniach „powierzchniowych” zubaża bowiem odbiór tych filmów i nie pozwala wyjść poza ich interpretację w kontekście komercyjnego kina głównego nurtu.


Słowa kluczowe:

Steven Spielberg, autobiografizm, dorastanie

Albrecht Gerd, Steven Spielberg: seine Entwicklung – sein Stil – seine Bedeutung, w: Action und Erzählkunst. Die Filme von Steven Spielberg, red. H. Korte, W. Faulstich, Frankfurt am Main 1987, s. 14-15.
  Google Scholar

Assmann Jan, Tod und Jenseits im alten Ägypten, München 2001, s. 21-22.
  Google Scholar

Baxter John, Steven Spielberg. Nieautoryzowana biografia, tłum. B. Hrycak, Wrocław 1998, s. 5, 56, 178, 191, 396.
  Google Scholar

Crawley Tony, The Steven Spielberg Story, London 1983, s. 9, 12, 118, 124.
  Google Scholar

Dick Rainer, Peter Pans heitere Abenteuer (Peter Pan), w: Fantasyund Märchenfilm, red. A. Friedrich, Stuttgart 2003, s. 57.
  Google Scholar

Faulstich Werner, Die Filminterpretation, Göttingen 1988, s. 35, 37, 39-40.
  Google Scholar

Faulstich Werner, Monster vom Mars: Die Geschichte eines literarischen Klassikers durch Alle Medien, w: „Panta rhei”. Beiträge zum Begriff und zur Theorie der Geschichte, red. W. Faulstich, München 2008, s. 156.
DOI: https://doi.org/10.30965/9783846746479_011   Google Scholar

Faulstich Werner, Zwischen Narzissmus und Identität: Über die Beziehung zu sich selbst, w: Beziehungskulturen, red. W. Faulstich, München 2007, s. 195.
DOI: https://doi.org/10.30965/9783846743850   Google Scholar

Hendrykowski Marek, Steven Spielberg. Zarys twórczości, Poznań 1994, s. 7-8, 11.
  Google Scholar

Hickethier Knut, Erzählstrategien zwischen Fernsehen und Kino in „Duell” (1971/73), w: Action und Erzählkunst. Die Filme von Steven Spielberg, red. H. Korte i W. Faulstich, Frankfurt am Main 1987, s. 38-39, 204.
  Google Scholar

Imdahl Max, Das Gemälde: „Gefangennahme” (Fresken in Padua, um 1305) von Giotto, w: Bildanalysen: Gemälde, Fotos, Werbebilder, red. W. Faulstich, Bardowick 2010, s. 16.
  Google Scholar

Kernberg Otto F., Liebesbeziehungen. Normalität und Pathologie, Stuttgart 1998, s. 220.
  Google Scholar

Moormann Peter, Der Weiße Hai, w: Klassiker der Filmmusik, red. P. Moormann, Stuttgart 2009, s. 198.
  Google Scholar

Ze Stevenem Spielbergiem rozmawia Steve Poster, tłum. M. Pietrzak, „Film na Świecie” 1993, nr 1, s. 25.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Kozłowski, K. (2011) „Steven Spielberg. Kino autobiograficznych metafor”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 175–189. doi: 10.36744/kf.2995.

Autorzy

Krzysztof Kozłowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Filmoznawca i teatro­log; profesor UAM w Zakładzie Filmu i Tele­wizji IFP UAM w Poznaniu. Zajmuje się historią filmu światowego, problematyką mu­zyki filmowej (muzyki w filmie), historią i teo­rią mediów, powinowactwami sztuk i operą (wagnerologia). Autor monografii o Parsifalu Richarda Wagnera (Teatr i religia sztuki. „Par- sifal” Richarda Wagnera, 2004), a także ksią­żek o operze i filmie (Opera i dramat muzyczny. Szkice, 2006, Kubrick’s “Barry Lyn­don”, 2007).

 



Statystyki

Abstract views: 21
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Krzysztof Kozłowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.