Steven Spielberg. Kino autobiograficznych metafor
Krzysztof Kozłowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Motyw stawania się dorosłym jest autobiograficzną dominantą w wielu filmach Stevena Spielberga. Kozłowski zauważa, że przybiera ona bardzo różnorodne postaci, i podejmuje się ich przeanalizowania. Szczególną uwagę autor poświęca następującym filmom Spielberga: Pojedynek na szosie (1971), Szczęki (1975), Wojna światów (2005), Złap mnie, jeśli potrafisz (2002) oraz Kolor purpury (1985). Przywołując rezultaty badań Wernera Faulsticha i odnosząc się także do innych filmów Spielberga, Kozłowski stawia tezę, że stosowanie przez reżysera pod rozmaitymi postaciami motywu stawania się dorosłym prowadzi do zbudowania kina autobiograficznych metafor. Oznacza to, że widzowie zostają postawieni przed koniecznością poszukiwania w filmie metaforycznego poziomu znaczeń i ich dekodowania. Skupianie się wyłącznie na znaczeniach „powierzchniowych” zubaża bowiem odbiór tych filmów i nie pozwala wyjść poza ich interpretację w kontekście komercyjnego kina głównego nurtu.
Słowa kluczowe:
Steven Spielberg, autobiografizm, dorastanieBibliografia
Albrecht Gerd, Steven Spielberg: seine Entwicklung – sein Stil – seine Bedeutung, w: Action und Erzählkunst. Die Filme von Steven Spielberg, red. H. Korte, W. Faulstich, Frankfurt am Main 1987, s. 14-15.
Google Scholar
Assmann Jan, Tod und Jenseits im alten Ägypten, München 2001, s. 21-22.
Google Scholar
Baxter John, Steven Spielberg. Nieautoryzowana biografia, tłum. B. Hrycak, Wrocław 1998, s. 5, 56, 178, 191, 396.
Google Scholar
Crawley Tony, The Steven Spielberg Story, London 1983, s. 9, 12, 118, 124.
Google Scholar
Dick Rainer, Peter Pans heitere Abenteuer (Peter Pan), w: Fantasyund Märchenfilm, red. A. Friedrich, Stuttgart 2003, s. 57.
Google Scholar
Faulstich Werner, Die Filminterpretation, Göttingen 1988, s. 35, 37, 39-40.
Google Scholar
Faulstich Werner, Monster vom Mars: Die Geschichte eines literarischen Klassikers durch Alle Medien, w: „Panta rhei”. Beiträge zum Begriff und zur Theorie der Geschichte, red. W. Faulstich, München 2008, s. 156.
DOI: https://doi.org/10.30965/9783846746479_011
Google Scholar
Faulstich Werner, Zwischen Narzissmus und Identität: Über die Beziehung zu sich selbst, w: Beziehungskulturen, red. W. Faulstich, München 2007, s. 195.
DOI: https://doi.org/10.30965/9783846743850
Google Scholar
Hendrykowski Marek, Steven Spielberg. Zarys twórczości, Poznań 1994, s. 7-8, 11.
Google Scholar
Hickethier Knut, Erzählstrategien zwischen Fernsehen und Kino in „Duell” (1971/73), w: Action und Erzählkunst. Die Filme von Steven Spielberg, red. H. Korte i W. Faulstich, Frankfurt am Main 1987, s. 38-39, 204.
Google Scholar
Imdahl Max, Das Gemälde: „Gefangennahme” (Fresken in Padua, um 1305) von Giotto, w: Bildanalysen: Gemälde, Fotos, Werbebilder, red. W. Faulstich, Bardowick 2010, s. 16.
Google Scholar
Kernberg Otto F., Liebesbeziehungen. Normalität und Pathologie, Stuttgart 1998, s. 220.
Google Scholar
Moormann Peter, Der Weiße Hai, w: Klassiker der Filmmusik, red. P. Moormann, Stuttgart 2009, s. 198.
Google Scholar
Ze Stevenem Spielbergiem rozmawia Steve Poster, tłum. M. Pietrzak, „Film na Świecie” 1993, nr 1, s. 25.
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Kozłowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Filmoznawca i teatrolog; profesor UAM w Zakładzie Filmu i Telewizji IFP UAM w Poznaniu. Zajmuje się historią filmu światowego, problematyką muzyki filmowej (muzyki w filmie), historią i teorią mediów, powinowactwami sztuk i operą (wagnerologia). Autor monografii o Parsifalu Richarda Wagnera (Teatr i religia sztuki. „Par- sifal” Richarda Wagnera, 2004), a także książek o operze i filmie (Opera i dramat muzyczny. Szkice, 2006, Kubrick’s “Barry Lyndon”, 2007).
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Krzysztof Kozłowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.