Jak możemy zdefiniować film dokumentalny?

Bill Nichols

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Stanowy w San Francisco (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Tekst jest pierwszym rozdziałem ze słynnej książki Billa Nicholsa Introduction to Documentary, która stała się najczęściej używanym podręcznikiem wprowadzający w tej dziedzinie. Nichols analizuje potoczne definicje filmu dokumentalnego i odnosi je do korpusu klasycznych czy ważnych dzieł filmowych, a jednocześnie daje wyobrażenie tego, jak różne filmy radziły sobie z rozwiązywaniem wspólnych problemów i jak zajmowały się znanym nam światem. Przyjrzenie się tym zagadnieniom pozwala nam zrozumieć, w jaki sposób tradycja filmu dokumentalnego wyrosła, ukształtowała się i co dzisiaj ma nam do zaoferowania.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału (How Can We Define Documentary Film?) z książki Billa Nicholsa Introduction to Documentary, Indiana University Press, Bloomington – Indianapolis 2010. Copyright © 2010 by Indiana University Press.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.


Słowa kluczowe:

film dokumentalny, definicja dokumentu, dokumentalizm

Europejskie manifesty kina, wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 53-57.
  Google Scholar

Goffman Erving, Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, oprac. i wstęp J. Szacki, PIW, Warszawa 1977.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Nichols, B. (2011) „Jak możemy zdefiniować film dokumentalny?”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 238–264. doi: 10.36744/kf.2846.

Autorzy

Bill Nichols 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Stanowy w San Francisco Stany Zjednoczone

Profesor filmoznawstwa na uniwersytecie stanowym w San Francisco (USA). Jest autorem m.in. Representing Reality: Issues and Concepts in Documentary (1992), Blurred Boundaries: Question of Meaning in Contemporary Culture (1995), Engaging Cinema (2010) oraz Introduction to Documentary (2010).



Statystyki

Abstract views: 48


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Bill Nichols

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.