Przestrzeń zamknięta w tym, co widzialne

Agata Ciastoń

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

Okno na podwórze Alfreda Hitchcocka, Truman Show Petera Weira i Zdjęcie w godzinę Marka Romaneka to filmy, w których widzenie jest najważniejszą, jedyną formą aktywności. Do tego, co widzialne, sprowadza się przestrzeń życiowa bohaterów wymienionych filmów, a w konsekwencji osłabia się ich kontakt z rzeczywistością. Przestrzeń ograniczona w fizycznym sensie jest punktem wyjścia dla wizualnych perypetii filmowych postaci. Dodatkowo warto zauważyć, że wszystkie wymienione filmy powstały w okresie, kiedy medium, na którym się koncentrują, wkrótce ma być zastąpione przez inne.


Słowa kluczowe:

Alfred Hitchcock, Peter Weir, Mark Romanek, widzialność

Campany David, Photography and Cinema, Reaktion Books London 2008, s. 110-112, 114.
  Google Scholar

Drozdowski Marek, Krajewski Rafał, Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana Warszawa 2010, s. 174, 176.
  Google Scholar

Lemire Elise, Voyeurism and Postwar Crisis of Masculinity in „Rear Window”, w: J. Belton (red.), Alfred Hitchcock's „Rear Window”, Cambridge University Press 2000, s. 57.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173001.003   Google Scholar

Loska Krzysztof, Hitchcock – autor wśród gatunków, Rabid Kraków 2002, s. 193.
  Google Scholar

McGilligan Patricka, Alfred Hitchcock. Życie w ciemności i pełnym świetle, tłum. J. Matys, A. i A. Nermerowie, I. Stąpor, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl Warszawa 2005, s. 603.
  Google Scholar

Scott Helen, Hitchcock Traffaut, tłum. T. Lubelski, Świat Literacki, Izabelin 2005, s. 202, 205.
  Google Scholar

Sontag Susan, O fotografii, tłum. S. Magala, Warszawa 1986, s. 140.
  Google Scholar

Stam Rober, Pearson Roberta, Hitchcock's „Rear Window”: Reflexivity and the Critique of Voyeurism, w: M. Deutelbaum, L. Poague, A Hitchcock's Reader,, The Iowa State University Press 1986, s. 195-197, 201.
  Google Scholar

Virilio Paul, Maszyna widzenia, tłum. B. Kita, w: A. Gwoźdź (red.), Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Universitas Kraków 2001, s. 46.
  Google Scholar

Žižek Slavoj , Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, tłum. J. Margański, Wydawnictwo KR Warszawa 2003, s. 141.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Ciastoń, A. (2012) „Przestrzeń zamknięta w tym, co widzialne”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 160–169. doi: 10.36744/kf.2831.

Autorzy

Agata Ciastoń 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Kulturoznawczyni; w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego przygotowuje doktorat na temat fotografii w filmie. Prezeska wrocławskiej Fundacji MOMO. Intere­suje się teorią fotografii, motywami kulinarnymi oraz zwierzęcymi w sztukach wizualnych. Publi­kowała m.in. w „Kulturze Miasta”, „Kinie”, „o.pl”; współautorka książki Stanisław Lenartowicz. Twórca osobny (2011).



Statystyki

Abstract views: 22
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Agata Ciastoń

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.