„Lubię moment przybycia do miasta i moment jego opuszczenia, wszystko pomiędzy nimi jest parszywe”. O reorganizacji przestrzeni wewnętrznej w antywesternie

Mateusz Skomorowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

Autor analizuje przestrzenie zamknięte w antywesternie, kładąc szczególny nacisk na ich funkcje semiotyczne oraz estetyczne. Wskazuje przyczyny degradacji filmowego wizerunku wnętrz, upatrując w ich przedstawieniowej reprezentacji świadomego odrzucenia mitycznej struktury gatunku. Zerwanie z postawą idealizacyjną nie tylko rzutuje na elementy ikonografii oswojonej przez western klasyczny, lecz przede wszystkim akcentuje bezzasadność działań mitycznego Człowieka Zachodu oraz bronionej przez niego Społeczności. Owo odejście od funkcji sprzężonych z wizerunkiem wnętrza jest ilustrowane przykładami uwzględniającymi nowatorskie wówczas narzędzia języka filmowego oraz ich konsekwentne zastosowanie dla założeń dramaturgicznych.


Słowa kluczowe:

antywestern, mit, western

Enss Chris, Tales Behind the Tombstones: The Death and Burials of the Old West’s Most Nefarious Outlaws, Notorious Women, and Celebrated Lawmen, Morris Book Publishing, Montana 2007, s. 63-65.
  Google Scholar

Garbowski Christopher, John Ford. Ciągłość i poszukiwanie w: Kino amerykańskie: Twórcy, red. E. Durys i K. Klejsa, Kraków 2006, s. 65-66.
  Google Scholar

Gołębiowski Marek, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2006, s. 430-432.
  Google Scholar

Hine Robert V., Faragher John Mack, Pogranicza. Historia amerykańskiego Zachodu, tłum. T. Tesznar, Kraków 2011, s. 144-161, 292.
  Google Scholar

Keller Alexandra, Historical Discourse and American Identity in Westerns, w: Hollywood’s West. The American Frontier in Film, Television & History, red. P. C. Rollins and J. E. O’Connor, University of Kentucky 2005, s. 240.
  Google Scholar

Kitses Jim, Horizons West: Directing the Western from John Ford to Clint Eastwood, British Film Institute, London 2004, s. 12-13, 29
  Google Scholar

Lenihan John H., Showdown: Confronting Modern America in the Western Film, University of Illinois Press, Urbana and Chicago 1980, s. 164.
  Google Scholar

Lewicki Zbigniew, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era sprzeczności 1787-1865, Warszawa 2010, s. 581.
  Google Scholar

MacKell Jan, Brothels, Bordellos, & Bad Girls: Prostitution In Colorado 1860-1930, University of New Mexico Press, Albuquerque 2007, s. IX
  Google Scholar

Michalski Czesław, Western, Warszawa 1969, s. 28.
  Google Scholar

Ostaszewski Jacek, Umarli nie umierają albo co przytrafiło się westernowi, w: Kino gatunków wczoraj i dziś, red. K. Loska, Kraków 1998, s. 60.
  Google Scholar

Peavy Linda, Smith Ursula, Frontier Women: The Lives of Women on the Frontier, University of Oklahoma Press, 1998, s. 47-55, 114-115.
  Google Scholar

Pile John, Historia wnętrz, tłum. B. Mierzejewska, E. Gorządek, Warszawa 2006, s. 170.
  Google Scholar

Plesnar Łukasz A., Twarze westernu, Kraków 2009, s. 21, 48-49.
  Google Scholar

Warshow Robert, Kronika kina: Człowiek Zachodu, tłum. K. J. Zarębski, „Film na Świecie” 1979 nr 1-2, s. 172, 173.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Skomorowski, M. (2012) „«Lubię moment przybycia do miasta i moment jego opuszczenia, wszystko pomiędzy nimi jest parszywe». O reorganizacji przestrzeni wewnętrznej w antywesternie”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 140–150. doi: 10.36744/kf.2828.

Autorzy

Mateusz Skomorowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Kulturoznawca, dokto­rant Studiów Doktoranckich Nauk o Kulturze na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie przygotowuje pracę dotyczącą twórczości braci Coen ujmowa­nej w kontekście filmowego postmodernizmu i związanego z nim kina gatunków.



Statystyki

Abstract views: 21
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Mateusz Skomorowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.