„Lubię moment przybycia do miasta i moment jego opuszczenia, wszystko pomiędzy nimi jest parszywe”. O reorganizacji przestrzeni wewnętrznej w antywesternie
Abstrakt
Autor analizuje przestrzenie zamknięte w antywesternie, kładąc szczególny nacisk na ich funkcje semiotyczne oraz estetyczne. Wskazuje przyczyny degradacji filmowego wizerunku wnętrz, upatrując w ich przedstawieniowej reprezentacji świadomego odrzucenia mitycznej struktury gatunku. Zerwanie z postawą idealizacyjną nie tylko rzutuje na elementy ikonografii oswojonej przez western klasyczny, lecz przede wszystkim akcentuje bezzasadność działań mitycznego Człowieka Zachodu oraz bronionej przez niego Społeczności. Owo odejście od funkcji sprzężonych z wizerunkiem wnętrza jest ilustrowane przykładami uwzględniającymi nowatorskie wówczas narzędzia języka filmowego oraz ich konsekwentne zastosowanie dla założeń dramaturgicznych.
Słowa kluczowe:
antywestern, mit, westernBibliografia
Enss Chris, Tales Behind the Tombstones: The Death and Burials of the Old West’s Most Nefarious Outlaws, Notorious Women, and Celebrated Lawmen, Morris Book Publishing, Montana 2007, s. 63-65.
Google Scholar
Garbowski Christopher, John Ford. Ciągłość i poszukiwanie w: Kino amerykańskie: Twórcy, red. E. Durys i K. Klejsa, Kraków 2006, s. 65-66.
Google Scholar
Gołębiowski Marek, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2006, s. 430-432.
Google Scholar
Hine Robert V., Faragher John Mack, Pogranicza. Historia amerykańskiego Zachodu, tłum. T. Tesznar, Kraków 2011, s. 144-161, 292.
Google Scholar
Keller Alexandra, Historical Discourse and American Identity in Westerns, w: Hollywood’s West. The American Frontier in Film, Television & History, red. P. C. Rollins and J. E. O’Connor, University of Kentucky 2005, s. 240.
Google Scholar
Kitses Jim, Horizons West: Directing the Western from John Ford to Clint Eastwood, British Film Institute, London 2004, s. 12-13, 29
Google Scholar
Lenihan John H., Showdown: Confronting Modern America in the Western Film, University of Illinois Press, Urbana and Chicago 1980, s. 164.
Google Scholar
Lewicki Zbigniew, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era sprzeczności 1787-1865, Warszawa 2010, s. 581.
Google Scholar
MacKell Jan, Brothels, Bordellos, & Bad Girls: Prostitution In Colorado 1860-1930, University of New Mexico Press, Albuquerque 2007, s. IX
Google Scholar
Michalski Czesław, Western, Warszawa 1969, s. 28.
Google Scholar
Ostaszewski Jacek, Umarli nie umierają albo co przytrafiło się westernowi, w: Kino gatunków wczoraj i dziś, red. K. Loska, Kraków 1998, s. 60.
Google Scholar
Peavy Linda, Smith Ursula, Frontier Women: The Lives of Women on the Frontier, University of Oklahoma Press, 1998, s. 47-55, 114-115.
Google Scholar
Pile John, Historia wnętrz, tłum. B. Mierzejewska, E. Gorządek, Warszawa 2006, s. 170.
Google Scholar
Plesnar Łukasz A., Twarze westernu, Kraków 2009, s. 21, 48-49.
Google Scholar
Warshow Robert, Kronika kina: Człowiek Zachodu, tłum. K. J. Zarębski, „Film na Świecie” 1979 nr 1-2, s. 172, 173.
Google Scholar
Autorzy
Mateusz Skomorowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Kulturoznawca, doktorant Studiów Doktoranckich Nauk o Kulturze na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie przygotowuje pracę dotyczącą twórczości braci Coen ujmowanej w kontekście filmowego postmodernizmu i związanego z nim kina gatunków.
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Mateusz Skomorowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.