Postindustrialny soul, czyli przestrzeń afroamerykańskiego getta w filmie
Abstrakt
Współczesne kino czarnych Amerykanów, począwszy od lat 70. po najbardziej aktualne produkcje, jest nierozerwalnie związane z powstaniem, rozwojem i ewolucją amerykańskich miast i śródmiejskich gett – przestrzeni zajmowanych przez określone grupy etniczne i rasowe. Drygalska śledzi reprezentacje i wizerunki tych przestrzeni w kinie amerykańskim od nurtu blaxploitation aż po nowy czarny realizm. Umieszczając film w kontekście historyczno-społecznym, autorka zadaje pytanie o genezę getta oraz o to, w jaki sposób kultura popularna uczyniła je emblematem kultury afroamerykańskiej. Drygalska skupia się na takich filmach, jak: Bawełniany przekręt (reż. Ossie Davis), Sweet Sweetback’s Baadasssss Song (reż. Melvin Van Peebles), Super Fly (reż. Gordon Parks Jr.), Chłopaki z sąsiedztwa (reż. John Singleton) i Zagrożenie dla społeczeństwa braci Hughes.
Słowa kluczowe:
kino afroamerykańskie, blaxploitation, bracia HughesBibliografia
Bogle Donald, Tom, Coons, Mulattoes, Mammies & Bucks. An Interpretative History of Blacks in American Films, New York 2010, s. 235.
Google Scholar
Guerrero Ed, Framing Blackness: The African American Image in Film, Philadelphia 1993, s. 72, 158.
Google Scholar
Massood Paula J., Black City Cinema. African American Urban Experiences in Film, Philadelphia 2003, s. 153, 162.
Google Scholar
Neal Mark Anthony, What the Music Said. Black Popular Music and Black Public Culture, New York 1999, s. 1, 134.
Google Scholar
Ross Karen, Black and White Media. Black Images in Popular Film and Television, Cambridge 1996, s. 55.
Google Scholar
Tindall George Brown, Shi David E, Historia Stanów Zjednoczonych, tłum. A. Bartkowicz, H. Jankowska, J. Ruszkowski, Poznań 2002, s. 950, 952, 1186, 1262, 1263.
Google Scholar
Wilson David, Cities and Race: America’s New Black Ghetto, New York 2007, s. 23, 32, 87, 106.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Drygalskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka filmoznawstwa oraz doktorantka w Instytucie Amerykanistyki UJ, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą kinu blaxploitation.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Ewa Drygalska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.