O „Szklanych ustach” Lecha Majewskiego

Urszula Honek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Ignatianum w Krakowie (Polska)

Abstrakt

Szklane usta (2007) Lecha Majewskiego powstały w wyniku eksperymentu formalnego. Film jest bowiem fabularnym uporządkowaniem poszczególnych obrazów z instalacji Krew Poety Majewskiego. Ów eksperyment sankcjonuje przyjętą tu „filozofię narracji”: rzeczywistość jest splotem elementów, obrazów, które przenikają się w symultanicznym ruchu. W filmie tym ujawnia się jeden z najważniejszych motywów w twórczości reżysera – ofiara. Powołując się na konkretne sceny, autorka bada ten motyw ofiary w kontekście biblijnym, mitologicznym (kult Mitry) oraz malarskim (Rogier van der Weyden, Giorgio de Chirico, Paul Delvaux), a także literackim (Rafał Wojaczek). Honek odwołuje się też do twórczości literackiej Majewskiego i jej transpozycji na język jego filmów. Artykuł kończy analiza motywu kluczowego w niemal całej twórczości artysty – oczyszczenia. Finałowa sekwencja – nawiązanie do Źródła młodości Lucasa Cranacha Starszego – jest sposobnością do szerszego przyjrzenia się temu motywowi w Szklanych ustach.


Słowa kluczowe:

Lech Majewski, ofiara, oczyszczenie

Barańczak, Stanisław. 2001. Rafał Wojaczek. Metafizyka zagrożenia. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Błoński, Jan. 2001. Inne lęki, inne bajki. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Cirlot, Juan Eduardo. 2006. Słownik symboli. Tłum. I. Kania. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Genaille, Robert. 1976. Sztuka flamandzka i belgijska. Tłum. Halina Andrzejewska. Warszawa : Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Janicka, Krystyna. 1985. Surrealizm. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

János, Végh. 1979. Malarstwo niderlandzkie XV wieku. Tłum. Maria Augustynowicz-Kertész. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
  Google Scholar

Karpowicz, Tymoteusz. 2001. Sezon na ziemi. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Kempiński, Andrzej Maria. 1993. Słownik mitologii ludów indoeuropejskich. Poznań : Kantor Wydawniczy SAWW.
  Google Scholar

Kierc, Bogusław. 2001. „Znam go, nazywa się Rafał Wojaczek”. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Kunz, Tomasz. 2001. Liryka Rafała Wojaczka: przemiany podmiotu poetyckiego. W: R. Cudak, M. Melecki (red.). Który jest. Rafał Wojaczek w oczach przyjaciół, krytyków i badaczy. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Majewski, Lech. 1977. Baśnie z tysiąca i jednego miasta. Warszawa: Zarząd Główny SZSP [Socjalistycznego Związku Studentów Polskich]
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Honek, U. (2013) „O «Szklanych ustach» Lecha Majewskiego”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 55–76. doi: 10.36744/kf.2743.

Autorzy

Urszula Honek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Ignatianum w Krakowie Polska

Doktorantka kulturoznawstwa; publikowała w „Arkadii. Piśmie katastroficz­nym”, „Opcjach” oraz pracach zbiorowych.



Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 18


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Urszula Honek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.