„Il teatrino di carta” (teatr papierowy) w „Lamparcie” Luchina Viscontiego

Zbigniew Mich

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Teatr papierowy jest zabawką i rodzajem domowego widowiska. Ze względu na technikę ta gra teatralna jest spowinowacona z teatrem lalek, zaś z uwagi na repertuar i rozwiązania inscenizacyjne – związana z teatrem dramatu i opery. Teatr papierowy przeżywał rozkwit w drugiej połowie XIX w. Bawili się nim m.in. Winston Churchill, Jean Cocteau, Orson Welles. Scena papierowa pojawiała się w obrazach filmowych Pedra Almodóvara, Ingmara Bergmana, Franca Zeffirellego, Terry’ego Gilliama, Agnieszki Holland jako fragment dekoracji, rekwizyt przywołujący dawne dni, zabawka albo wręcz jako „nośnik przesłania”. Przedmiotem niniejszego szkicu jest funkcja teatru papierowego w Lamparcie Luchina Viscontiego. W tekście jest też przedstawione znaczenie teatru publicznego i domowego théâtre de société dla formacji intelektualnej i duchowej zarówno Luchina Viscontiego, jak i Giuseppe Tomasiego, którego powieść Lampart/Gepard stała się podstawą adaptacji filmowej.


Słowa kluczowe:

teatr papierowy, Luchino Visconti, Giuseppe Tomasi

Adamski, Jerzy. 1974. Modele miłości i wzory człowieczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Literackie
  Google Scholar

Ceccatty, René de. 2006. Posłowie. W: L. Visconti. Angelo. Tłum. M. Schneider, z epilogiem R. de Ceccatty. München: Schirmer Graf Verlag
  Google Scholar

Cecchi. D’Amico, Suso. 2008. Visconti – ein Lebenslauf. W: M. Schneider, L. Schirmer (red.). Visconti, Schriften, Filme, Stars und Stills. München: Schirmer / Mosel
  Google Scholar

Coletti, Lina. 1976. Wywiad z Luchinem Viscontim, „L’Europeo“, 21 XI 1974. W: G. Callegari , N. Lodato (red.).Leggere Visconti
  Google Scholar

Gilmour, David. 2009. Ostatni lampart, życie Giuseppe Tomasi di Lampedusy. Tłum. A. Wójcicka. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  Google Scholar

Jeleński, Konstanty A. 1959. Gepard w proch obrócony. „Preuves“ 97; przedruk w tłumaczeniu J. Lisowskiego W: „Zeszyty Literackie“. 1992. nr 40
  Google Scholar

Kasprzysiak, Stanisław. 2009. Posłowie. W: G. Tomasi di Lampedusa, Gepard. tłum. i oprac. S. Kasprzysiak. Warszawa: czuły barbarzyńca press
  Google Scholar

Kolb, Annette. 1990. Mozart. Tłum. M. L. Kalinowski. Warszawa: PIW
  Google Scholar

Schifano, Laurence. 2010. Luchino Visconti ogień namiętności. Tłum. E. Radziwiłłowa. Warszawa: PIW
  Google Scholar

Schneider, Marianne, Lothar Schirmer (red.). 2008. Visconti, Schriften, Filme, Stars und Stills. München: Schirmer / Mosel
  Google Scholar

Schütte, Wolfram. 1975. Komentierte Filmografie, Il Gattopardo, 1962. W: M. Schlappner, K. Geitel, W. Schütte, H. H. Prinzler (red.). Reihe Film 4 Luchino Visconti. München: Carl Hanser Verlag
  Google Scholar

Servadio, Gaia. 1993. Luchino Visconti, A Biography. New York: Watts
  Google Scholar

Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. 1964. Miejsca mojego dzieciństwa. W: tenże. Opowiadania. Tłum. J. Bristiger, Warszawa: PIW
  Google Scholar

Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. 1988. Lampart. Tłum. Z. Ernstowa. Warszawa: Książka i Wiedza
  Google Scholar

Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. 2009. Gepard. tłum. i oprac. S. Kasprzysiak. Warszawa: czuły barbarzyńca press
  Google Scholar

Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. 2009. Ein Literat auf Reisen, Unterwegs in den Metropolen Europas. Tłum. G. Waeckelin-Induni. München – Zürich: Piper Verlag
  Google Scholar

Trombadori, Antonello. 1963. Interview. W: S. Cecchi D’Amico (red.). Il film „Il Gattopardo” e la regia di Luchino Visconti. Bologna: Cappelli
  Google Scholar

Visconti, Luchino. 1963. Libri, „Paese Sera“ 19 IV
  Google Scholar

Visconti. Luchino. 2006. Angelo. Tłum. M. Schneider, z epilogiem R. de Ceccatty. München: Schirmer Graf Verlag
  Google Scholar

Zeffirelli, Franco. 1987. Zeffirelli – Autobiographie. Tłum. I. Leipold. München – Zürich: Piper Verlag.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Mich, Z. (2014) „„Il teatrino di carta” (teatr papierowy) w «Lamparcie» Luchina Viscontiego”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 179–196. doi: 10.36744/kf.2393.

Autorzy

Zbigniew Mich 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Reżyser i aktor; wprowadził na polskie sceny Petera Handkego i Wolfganga Bauera. Niepaństwowy Teatr im. Kici Koci pod jego kierunkiem jako pierwszy w Rzeczypospolitej dawał publiczne widowiska teatru papierowego i prywatne spektakle innych gatunków teatralnych. Pracował w szkołach kształcących aktorów i reży­serów od Białegostoku i Łodzi, po Essen i Mona­chium (www.toytheatre.de/mich.html).

 



Statystyki

Abstract views: 30
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Zbigniew Mich

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.