Amerykańskie filmy migowe – pierwsze filmy w języku migowym

Magdalena Zdrodowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony unikatowej kolekcji pierwszych filmów ukazujących i wykorzystujących język migowy, zrealizowanych w latach 1910-1921 przez amerykańskie Narodowe Stowarzyszenie Głuchych (NAD). Po ogólnokrajowej zbiórce środków finansowych w 1909 r. został powołany w NAD Fundusz Filmowy oraz zarządzająca nim Komisja Filmowa. Autorka tekstu umiejscawia filmową kolekcję w szerszym kontekście i skupia się na czterech filmach, opisując ich wpływ na ówczesnych głuchych, konstruowanie konwencji filmowania miganych narracji oraz znaczenie dla dzisiejszych badaczy głuchej kultury. Konteksty, jak również relacje dotyczące produkcji filmów, ich recepcji oraz mechanizmów dystrybucji zostały zrekonstruowane na podstawie badań archiwalnych przeprowadzonych w archiwum Uniwersytetu Gallaudeta (Waszyngton, USA), gdzie zdeponowana jest sama kolekcja filmowa, jak i dokumenty jej dotyczące.


Słowa kluczowe:

język migowy, Amerykańskie Narodowe Stowarzyszenie Głuchych (NAD), archiwum Uniwersytetu Gallaudeta

„Deaf Mute Journal”, 1911, vol. XI, nr 46 (16.11), nr 48 (30.11), nr 49 (07.12), nr 50 (14.12).
  Google Scholar

„Sign Language Studies” , vol. 4, nr 3, Spring 2004.
  Google Scholar

Hamilton C., The Noblest Gift: The National Association of the Deaf Motion Picture Committee Films, “Voces Novae: Chapman University Historical Review”, 2014, vol. 6, nr 1.
  Google Scholar

Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323559405   Google Scholar

Padden C., Translating Veditz, “Sign Language Studies”, 2004, vol. 4, nr 3, s. 251.
DOI: https://doi.org/10.1353/sls.2004.0012   Google Scholar

Schuchman J.S., Hollywood Speaks: Deafness and the Film Entertainment Industry, University of Illinois Press, 1999.
  Google Scholar

Signing the Body Poetic. Esseys on American Sign Language Literature, red. H-D. Bauman, J.L. Nelson, H.M. Rose, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London, 2006.
  Google Scholar

Zdrodowska M., Narracje migane. O formach twórczości językowej g/Głuchych, „Przegląd Kulturoznawczy”, 2014, nr 2(20).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Zdrodowska, M. (2016) „Amerykańskie filmy migowe – pierwsze filmy w języku migowym”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 236–245. doi: 10.36744/kf.2244.

Autorzy

Magdalena Zdrodowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Etnolog i medioznawca, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2010 r. obroniła pracę doktorską poświęconą telewizji jako narzędziu komunikacji międzykulturowej (wyd. książkowe: Telewizja na pograniczach, 2013 – nagroda Rektora Uniwersytetu Jagielloń­skiego). Zajmuje się złożonymi relacjami głu­chych i technologii. Członek redakcji „Przeglądu Kulturoznawczego”, współpracuje z pismem „Ekrany”. Jako visiting researcher prowadziła badania w School of Bussiness na York University w Toronto (2011) oraz na Gallaudet University w Waszyngtonie (2014). Kompetencje badawcze podnosiła też w Leibniz Institute for the Social Sciences w Kolonii (2012). W 2012 r. wraz z dr Joanną Walewską (UMK) zorganizowała szkołę letnią Media Ecologies.



Statystyki

Abstract views: 41
PDF downloads: 25


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Magdalena Zdrodowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.